Ny rapport om bærekraft og elsparkesykler
En ny rapport fra EY viser enorme forbedringer for bærekraft for elsparkesykler, etter bare to år.
Her byttes batteriene. Bilde: VOI
For første gang bruker man data fra elsparkesykler i Europa for å måle CO2-utslipp. Den nye livsløpsanalysen (LCA) av elsparkesykler er dermed den mest presise rapporten hittil.
Elsparkesykler har et unikt potensial
Den nye rapporten Sustainability and Climate Change Services konkluderer med at elsparkesykler har et unikt potensial, men bare når klare reguleringer sørger for ansvarlig og bærekraftig atferd. I tillegg viser rapporten at:
Elsparkesykler med utskiftbare batterier, som VOI’s nyeste modell Voiager 3, genererer et utslipp på 34,7 gram CO2-ekvivalenter per person per kilometer. Til sammenlikning slipper nye biler i EU ut 120,4 gram CO2 per kilometer.
Resultatet er 72% lavere enn tidligere beregninger fra elsparkesykler i USA.
Andelen som bruker elsparkesykler, vokser fire ganger raskere enn de som bruker løsninger for deling av elektriske sykler.
Elsparkesykler reduserer utslipp i byene
Kristina Hunter Nilsson er kommunikasjonssjef i Voi. Hun mener at bransjen har kommet langt på bare to år og ser frem til fortsettelsen.
- Alt vi gjør, bygger på tanken om at elsparkesykler og mikromobilitet kan endre måten vi lever på, jobber på og hvordan vi beveger oss i byene. Vi er glade for å se at EYs rapport viser at elsparkesykler er effektive for å redusere utslipp og forurensning i byene og gleder oss til å rulle ut Voiager 3 over hele Europa, forteller Kristina Hunter Nilsson.
Kilde: NTB Kommunikasjon