Norsk sjakkapp legger verden for sine føtter
Selskapet Play Magnus AS har skapt en innovativ app som kan rekruttere hundretusener av spillere til sjakkidretten. Onsdag 27. april ble de belønnet med Merket for god design.
– Her har man brukt interaksjonsdesign og grafisk design for å lage et nyskapende og engasjerende spill som kombinerer lek og læring. PlayMagnus-appen er et godt eksempel på hvordan det går an å bygge en merkevare på en smart og fremoverlent måte, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.
Kreativ og kritisk læring
Magnus Carlsen ønsket å øke folks interesse for og kunnskap om sjakk – og samtidig legge grunnlaget for en tilværelse etter toppidrettskarrieren. Resultatet, den svært populære appen PlayMagnus, kombinerer lek og læring på en måte som er fremmed i sjakkverden.
– Magnus har i lang tid brukt sjakk som et verktøy for å lære bort kritisk og kreativ tenking til folk i alle aldre. At vi nå får Merket for god design for PlayMagnus-appen viser forhåpentlig at vi har lykkes med dette, og at vi kanskje samtidig har klart å få sjakken til å fremstå som noe som er gøy og kult, sier Kate Murphy, administrerende direktør i Play Magnus.
Hun forteller at hjertesaken til Magnus Carlsen er å få sjakken inn i klasserommene og i de tusen hjem. Derfor har han spilt oppvisningsspill mot kjendiser og statsledere og gjennomført stunt som blindesjakk mot flere titalls motstandere samtidig. Dette var likevel ikke tilstrekkelig for å nå sjakkgeniets målsettinger.
Enkel, modig design
I 2013 stiftet han selskapet Play Magnus. Designbyrået Making Waves ble samtidig engasjert for å skape et spill som kunne gi en ny opplevelse av sjakk og engasjere folk som ikke har spilt før.
– Helt fra begynnelsen var tanken vår å bruke enkle, modige designgrep for å skille oss fra alle andre sjakkapplikasjoner. Vi satt sammen et lite, tverrfaglig team som jobbet tett sammen gjennom hele utviklingen, sier Murphy.
Designerne begynte tidlig å lage prototyper som deretter ble utsatt for grundige brukertester. Resultater herfra ble tatt med videre i utviklingsarbeidet, blant annet forslag til hvordan veiledning og tilbakemeldinger kunne fungere bedre underveis i spillet. Selv i dag videreutvikles appen fortløpende ved hjelp av registrert brukeratferd.
– Folk har spilt sjakk i hundrevis av år, og det er bare så mange måter du kan vise et brett og 32 brikker på. Likevel føler jeg at Martin Holm i Making Waves tok sjakkopplevelsen til et nytt nivå. Som nordamerikaner har jeg stor respekt for enkelheten i skandinavisk design, og den har Martin klart å overføre til appen, sier Murphy.
700 000 nedlastinger
En av ideene til Play Magnus var å gi brukerne muligheten til å spille sjakk mot forskjellige utgaver av Magnus Carlsen, fra alderen 5 og opp til dagens verdensmesterutgave. Dette har blitt en spennende og personlig vri på vanskelighetsnivåene som følger med de mer generiske sjakkprogrammene som finnes på markedet. Det er også lagt mye ressurser i å få til typografi, farger og elementer på en måte som passer til en liten skjerm. Kontraster og lesbarhet følger krav til universell utforming, og strukturen er lagt opp mest mulig intuitivt, slik at det er enkelt å komme i gang.
Appen PlayMagnus ble lansert i det stille i App Store og Google Play i februar 2014, og takket være jungeltelegrafen ble den raskt lastet ned nærmere en halv million ganger. De siste månedene har beskjeden markedsføring løftet antall nedlastinger til om lag 700 000. PlayMagnus brukes også på flere skoler som del av undervisningen.
Kilde: Pressenytt