Norsk selskap er med å produsere virtuell E-sporthistorie
Siden 7. oktober har det anerkjente spillselskapet Valve arrangert verdens største E-sportarrangement med en pengepremie på hele 350 millioner kroner.
Programlederene i ett av de virtuelle studioene
Store deler av sendingen er sendt fra en virtuell verden skapt i Norge, som over 100 millioner spillentusiaster har fulgt tett fra alle verdens hjørner.
17. oktober 2021 skapte selskapet fra Norge internasjonal E-sport historie. I et massivt 10-dagersarrangement streamet døgnet rundt til fans over hele verden i en virtuell verden.
Det virtuelle produksjonsselskapet fra Bergen skapte en virtuell studio opplevelse for det internasjonale Dota 2 mesterskapet som ble holdt i Bucuresti største stadion The Arena Națională . Her møtte verdens 18 beste Dota -lag fra alle kontinenter i en kamp om Aegis of Champions -trofeet og deres andeler i premiepotten på 350 millioner kroner, den største i turneringens historie! Tidligere har Myreze jobbet med prosjekter for NRK, TV 2, Eurovision og The Weather Channel i USA.
“Vi har gjort mye spennende produksjoner de siste årene, men det er ingen tvil over at E-sport tar tv-produksjoner til et helt nytt innovativt nivå” - Björn Myreze gründer av Myreze
Covid 19 endret verden
Det var ikke bare premiepotten som gjorde årets mesterskap spesielt, årets arrangement har lenge ventet for det globale spill-samfunnet ettersom Covid-19-pandemien gjorde fjorårets arrangement umulig. Pandemien har vært brutal med alle store live-eventer og etter at alle verdens spill entusiaster har ventet i hele 2 år på dette eventet bestemte Valve seg for å satse 100 prosent tross at man ikke kunne ha live publikum. I en arena ment for over 50.000 mennesker måtte grafikken stå for både stemningen og spenningen. Det Norske selskapet måtte slå til med en virtuell produksjon skala som aldri tidligere er sett i hverken tv eller spillindustrien.
Virtuell revolusjon fra Bergen
Pandemien har vært hard for oss alle, men vi skjønte raskt at vi kunne skape løsninger som samlet mennesker ved hjelp av virtuell innovasjon. The Weather Channel ble verdens første virtuelle tv-kanal og Dota2 beviser også at selv en storskala TV-produksjon på størrelse med Eurovision kunne bli en suksesshistore med hjelp av kreative løsninger.
Bortsett fra arenaen der handlingen finner sted, ville spillets kommentatorer tradisjonelt være plassert i et eget studio med tradisjonelle fysiske lokasjoner. Vi ønsket å ta dette oppsettet et skritt videre ved å implementere programlederene i et virtuelt miljø på flere nivåer som gir en sømløs seeropplevelse mellom spill og kommentarer.
Studioet har analytikerområder på to separate nivåer for varierende segmenter og temaer, og er designet helt rundt DOTAs estetikk. Fra en stor skjerm som viser lagene som er i ferd med å møte seg til å kunne vise frem heltene til spillet som 3d AR -elementer, tilsynelatende tilstede i samme studio. Disse karakterene kan også vises på den fysiske scenen foran spillerne.
DOTAs unike merkevare er integrert i alle aspekter av studioet, fra det utskiftbare omgivelser som reflekterer analytikerens emner, til teksturene og materialene som brukes på studioets vegger og gulv.
Studioet vårt ble også brukt i russiske, kinesiske, spanske og portugisiske sendingene som sømløst ble sydd sammen til et univers som gjorde at alle nasjoner ble forent selv om noen av dem ikke engang kunne reise ut av sitt eget land.
"Selv med et halvt tiår med virtuell produksjonserfaring, for noen av de største begivenhetene over hele verden, har det å bli bedt om å lage innhold for mine helter i Valve og et spill så nært mitt hjerte, fortsatt vært en virkelig unik og hjerte varmende opplevelse. Frank Vedvik, Creative Director Myreze