Norsk innovasjonsprosjekt vil bremse kjøpekarusellen
Kan lån og leasing få bukt med verdens overforbruk og samtidig redusere forskjellen mellom rike og mindre bemidlede barnefamilier i Norge? Helly Hansen og Æra har fått 410 000 kroner i innovasjonsmidler for å se nærmere på saken.
Klesbransjen omsetter årlig for nærmere 40 milliarder kroner i Norge, ifølge Virke. SIFO-tall viser at en typisk nordmann kaster 23 kilo klær hvert år. Dette representerer et enorm ressurssløseri, belaster naturen med giftstoffer og utslipp – og skaper dessuten store og synlige klasseforskjeller mellom de som deltar og de som ikke har råd til å være med på den elleville kjøpefesten.
– Hittil har vi konsentrert vår miljøinnsats om materialer og produksjon. Nå vil vi begynne å se nærmere på bærekraftige forretningsmodeller. Vi tror leasing kan forlenge livstiden til klesplagg og utstyr, samtidig som det åpner for at kunder bare trenger å betale for den faktiske bruken, sier Rebecca Johansson, forsknings- og utviklingsansvarlig for materialer i Helly Hansen.
Gir 7,5 millioner til idéutvikling
Dette er åttende gang det deles ut midler gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). 7,5 millioner kroner går til å støtte den kritiske idéutviklingsfasen i 16 norske innovasjonsprosjekter. Pengene skal brukes til å prøve ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk.
Anne E. Bull, rådgiver ved Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), forteller at bærekraft og samfunnsgevinst er sentrale elementer i flere av årets DIP-prosjekter.
– Vi bruker stadig mer av jordens ressurser, og forbruket vårt skaper samtidig større avstand mellom rik og fattig. Leie- og leasingtankene til Helly Hansen og Æra er en ny og spennende måte å tilnærme oss to store samfunnsproblemer. Derfor gleder vi oss nå til å se hvordan et designdrevet innovasjonsprosjekt kan lede til ny innsikt og bedre løsninger som kan gagne oss alle, sier hun.
Barnehageklær og alpinutstyr
Ideen ble født gjennom deltakelse i samfunnsinnovasjonsprogrammet TRIPPEL, og var i utgangspunktet rettet mot leasing av barnehageutstyr. I DIP-prosjektet ønsker Helly Hansen og Æra å utvide horisonten og se på konsepter for leasing og korttidsutleie av klær.
– Utover barnehagemarkedet er det ikke fjernt å se for seg leasingtjenester rettet mot turister i den norske naturen, medlemmer i seilklubber samt de som sporadisk besøker alpinanlegg. Vi får se hva vi ender opp med etter konseptutvikling, kreative runder og eksperimentering, sier Mads Bruun Høy forretningsarkitekt i Æra.
Han forteller at DIP-støtten er helt avgjørende for å kunne sette i gang prosjekter som ellers ville blitt neglisjert i arbeidet med kolleksjoner og sesonger, markedsaktiviteter og daglig drift.
– Midlene fra DIP gir oss både et initiativ og noen klare rammer for å utforske en i utgangspunktet radikal idé som utfordrer eksisterende forretningsmodeller i Helly Hansen, sier Bruun Høy.
Støtte til bysykler og nanoteknologi
Urban Infrastructure, som drifter bysykkelordningen i Oslo, ønsker å utforske hvordan tjenestedesign og brukermedvirkning kan redusere problemet med fulle og tomme sykkelstativer. Trilobite vil sette i gang et prosjekt for å se nærmere på hvordan nanoteknologi kan brukes for å rense ballastvann i skip, mens Norsk Gjenvinning og Lerøy Seafood skal utforske nye konsepter innen bærekraftig emballasje.
Ifølge Anne E. Bull ved DOGA gir årets utvalgte prosjekter et godt øyeblikksbilde av det som skjer på innovasjonssiden i norsk næringsliv akkurat nå.
– Målet er å øke konkurransekraften i norsk næringsliv gjennom å utvikle nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. I år har vi valgt ut en rekke spennende prosjekter innen blant annet bærekraft, velferdsteknologi, forretningsutvikling og havbruk, sier hun.
DIP-programmet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og ledes av DOGA i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge. Siden 2009 er det blitt delt ut om lag 56 millioner kroner til 134 prosjekter.
Kilde: Pressenytt