Det innovative
forskningsprosjektet HYFUEL har fått finansieringsstøtte fra Eureka
Eurostar, EUs rammeprogram for forskning og utvikling. Eureka Eurostar
støttes av Forskningsrådet i Norge og Vinnova i Sverige.
Samlet ramme for
forskningsprosjektet er på 21,4 millioner kroner (2,076 millioner
euro), der Eurostar bidrar med 10,7 millioner kroner, og
prosjektpartnerne med 10,7 millioner kroner.
- HYFUEL-prosessen vil
gjøre det mulig for Wastefont å produsere dekk-utvunnet olje med et
svært lavt svovelinnhold og selge det til bedriftsmarkedet. Vi har
allerede sikret oss en signert avtale med Vitol Group, et av verdens
største uavhengige tradingselskap innen energi, som forhandler
produkter til raffinerier, oljeselskaper og distributører over hele
verden, sier Henrik Selstam, CTO i Wastefront.
Wastefront skal bygge et
resirkuleringsanlegg for kasserte dekk i den britiske havnebyen
Sunderland. Anlegget vil koste rundt 100 millioner pund og være i
kommersiell drift i 2024.
Partene i
forskningsprosjektet HYFUEL er Wastefront AS (www.wastefront.com) og det det svenske
kjemiingeniørselskapet Hulteberg AB (www.hulteberg.com).
Vil kraftig
redusere utslipp
De to selskapene skal
utvikle en ny katalysator for å rense pyrolyseolje utvunnet fra
kasserte dekk, såkalte ELTs (end-of-life tyres). Dette skal foregå i en
reaktor, slik at utbyttet oppfyller europeiske spesifikasjoner for
kommersielt drivstoff.
Wastefont vil integrere
HYFUEL-prosessen i sitt planlagte produksjonsanlegg for dekk-utvunnet
olje, også kjent som TDO (Tyre Derived Oil). Resultatet skal bli en
kostnadseffektiv og fleksibel løsning, som produserer rent og effektivt
drivstoff som reduserer skadelige utslipp til miljøet drastisk.
- Hvert år blir brennes det
millioner av kasserte dekk, blant annet i sementproduksjon, verden
over, også i Norge. Dette er en meningsløs praksis, der vi brenner opp
knappe råmaterialer fremfor å gjenvinne og gjenbruke dem til å lage nye
produkter. For det er mulig. Wastefront jobber med å gjenvinne
råmaterialene i dekk, sier Henrik Selstam, CTO i Wastefront.
Baner vei for
mer resirkulering
Pyrolyseolje gjenvunnet fra
kasserte dekk har et stort potensial i å erstatte fossilt brensel i en
rekke industrielle prosesser. Ulempen er at slik olje har et bredt
kokepunkts-område (fra 70 til 550 grader) og inneholder høye
konsentrasjoner av svovel. Gjennom HYFUEL-prosessen blir pyrolyseolje
renset og bearbeidet, slik at den kan brukes som erstatning for diesel.
Christian Hulteberg,
grunnlegger og administrerende direktør i Hulteberg Chemistry &
Engineering, er glad for å delta i HYFUEL-prosjektet sammen med
Wastefront.
-Vi er imponert over den
fremtidsrettede visjonen Wastefront har formidlet for resirkulering av
dekk helt siden starten. Det var derfor en enkel beslutning for oss
takke ja til dette samarbeidet. HYFUEL er et innovativt og banebrytende
forskningsprosjekt. Vi er overbevist om at samarbeidet vårt kan bane
vei for enda mer avanserte prosesser for resirkulering av kasserte
dekk, sier Hulteberg,
HYFUEL-prosjektet er det
andre forskningssamarbeidet som Wastefront har innledet. Tidligere i år
ble det kjent at Wastefront har inngått et samarbeid med Newcastle
University. Universitetet er verdensledende innen forskning på
bærekraft. Wastefront og Newcastle University skal sammen gjennomføre
et 18 måneder forskningsstudium for å utvikle nye bruksområder for
gjenvunnet carbon black fra kasserte dekk.
|