Norgestaxi lanserer appen jip med lav fastpris i Oslo
Norsk taxinæring har historisk vært lite innovativ og nytenkende. Dette tar nå Norgestaxi konsekvensene av og lanserer appen jip i Oslo som tilbyr fastpris, anslått ventetid, betaling i appen og rating av sjåføren.
– Forbrukerne har gitt oss beskjed om at de ønsker bedre taxitjenester i Oslo, derfor lanserer vi jip, sier administrerende direktør i Norgestaxi, Dag Kibsgaard-Petersen. Jip er også et konkret svar på hva Samferdselsministeren ba om i et debattinnlegg 31. mai: «vi må sikre et bedre tilbud – før kundene slutter å ta drosje».
– Veldig spennende og et godt alternativ for mange, uttaler statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold.
Traff særdeles godt i Trondheim
Norgestaxi ser Jip som et viktig ledd i å utvikle bredere og bedre persontransport, med skreddersydde produkter for ulike forbrukerbehov. Jip har vist seg å treffe særdeles godt i Trondheim hvor Cabonline og Norgestaxi har kjørt en test siden mai. Gjennom jip har vi tatt i bruk ledig kapasitet i drosjene, nådd målgrupper som ikke pleide å ta drosje tidligere, spesielt unge voksne og studenter, samt sørget for økt inntjening for sjåførene og redusert kjøring uten passasjer. Jip er et kinderegg av en løsning, sier Kibsgaard-Petersen.
Statssekretæren i Samferdselsdepartementet er positiv til jip og understreker at taxibransjen ikke har gjort nok på innovasjonssiden og sørget for at kundene får det tilbudet som de etterspør.
– Sånn sett er det veldig spennende at bransjen viser at de nå vil gjøre endringer som gjør at innbyggerne får et bedre tilbud, sier Skjervold.
– Jeg hyller alle de initiativene som kan gjøre taxibransjen mer tilgjengelig og ønsket av innbyggerne for å tilfredsstille de behovene de har. Dette vil også kunne gjøre taxi til et enda bedre alternativ til brukere i dag, som kanskje ville hatt pirattaxi som alternativ, avslutter Skjervold.
– Det at det kommer nye tilbud på banen er veldig positivt for forbrukerne. Det er en del Facebook-grupper og piratvirksomhet der ute som tar en del av de unge passasjerene. Jip kan gjøre at flere velger et taxitilbud som er i ordnede former, sier fagdirektør i Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie.
Vie uttaler videre at det at man får en fastpris skiller seg ut ifra andre tilbud. – Vi ønsker enda flere tilbud som kan utfordre det som allerede ligger til grunn til det beste for forbrukerne.
– Jip vil endre norsk taxi og gi forbrukerne det gode, trygge og rimelige taxiproduktet de vil ha, avslutter Kibsgaard-Petersen.
Les mer på www.norgestaxi.no