Netthandelen skyter i været
Rundt 86 prosent av handelen i Norges gjøres i fysiske butikker. Netthandel, grensehandel og handel som nordmenn gjør i butikker i utlandet, står for de resterende 14 prosentene, og av denne prosentandelen utgjør netthandelen halvparten. Det høres kanskje ikke så mye ut, men bildet blir litt mer nyansert når vi vet at netthandelen øker mest av all handel – og den øker dramatisk både i Norge og i hele verden. I en landsomfattende undersøkelse som InFact gjennomførte før julehandelen 2017, oppgav 40 av de spurte over 18 år at de ville handle julegaver på nett. I en Adobe-rapport fra USA går det frem at amerikanerne ville handle for over 100 milliarder dollar før jul 2017. Det er en økning på nærmere 14 prosent fra året før. I USA har netthandelen kommet så langt at flere kjøpesentre har måttet legge ned. Her i Norge er det ikke fullt så dramatisk, men de store kjedene har innsett at de, i tillegg til fysiske butikker, også må ha nettbutikker om de skal tilfredsstille kundene. I dag har derfor hele 65 prosent av kjedene nettbutikker i tillegg til fysiske butikker. At netthandelen øker i Norge, har også andre konsekvenser for tradisjonelle butikker. De taper markedsandeler til utlandet. Ved at forbrukerne enkelt kan bestille varer og tjenester fra hvor som helst i verden ved hjelp av PC, nettbrett eller smarttelefon, endres konkurransebildet. Vi snakker ikke lenger om en lokal og nasjonal konkurransearena, men i mye større grad om en konkurranse som skjer globalt. Det er en fordel for forbrukerne, som har fått mye større valgmuligheter, men gir grunn til bekymring for norsk varehandel.