Nå introduseres BYD ETP3 med Blade-batteri – helt fritt for kobolt
BYD lanserer nå den elektriske varebilen ETP3 med det banebrytende batteriet Blade. Dette batteriet er helt fritt for kobolt, og regnes for å være blant de sikreste i bransjen.
Det er over to år siden BYD Norge lanserte el-varebilen BYD ETP3 for det norske markedet. Nå introduseres den med batteriet Blade - som regnes for å være et av bransjens sikreste batterier.
Først og fremst er sikkerheten det mest fremtredende i denne batteriteknologien. Blade er utviklet for å tåle alt det et konvensjonelt litiums-batteri ikke tåler.
Batteriet har vært igjennom et omfattende testprogram, for å teste batteriets eksplosjons- og brannsikkerhet. I disse testene har man blant annet boret og spikret i batteriene, utsatt de for ekstremt høye temperaturer og overladet batteriet med mange hundre prosent for å fremprovosere en reaksjon. Blade-batteriet utviklet verken røyk eller flammer i disse testene, og oppnådde aldri temperatur over 60 grader celsius. Sammenlignet med tradisjonell litiums-batteriteknologi, er Blade-batteriet langt mindre utsatt for å ta fyr - selv når batteriene er alvorlig skadet.
Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge, er fornøyd med at nå hele modellrekken leveres med Blade-batteriet som standard.
-Vi er glade for å endelig introdusere BYD ETP3 med Blade-batteri. Dette gir en stor trygghet for alle som sitter mange timer bak rattet i arbeidshverdagen. I tillegg er batteriet lettere enn tidligere, noe som gir det fordeler som høyere nyttelast og lang rekkevidde.
Den nye utgaven leveres med 705 kg nyttelast og rekkevidde fra 233-275 km (WLTP
kombinert/urban). Den kommer med 50 kWh batterikapasitet og varerom på 3,5
m3.
Christensen forteller at de så langt har veldig god erfaring med Blade, selv under norske vinterforhold.
-Siden vi lanserte personbilen BYD Tang i 2021, har vi solgt nesten 3.000 biler
med Blade-batteri. Tilbakemeldingene vi får fra kunder er at batteriet leverer
godt - også ved kalde temperaturer. I NAF sin vintertest i 2022 endte BYD Tang
med minst avvik fra oppgitt rekkevidde av samtlige modeller, noe som samsvarer
med våre erfaringer, sier han.
Norges 7. mest solgte varebil
I 2022 endte BYD ETP3 som Norges 7 mest solgte varebil, med totalt 330 registreringer. Ifølge Christensen forventer de å selge 600 biler i 2023.
- Vi har bestilt et stort antall biler som er på vei til Norge nå, så fra februar vil vi være leveringsdyktige over hele landet.
Han forteller også at de vil innføre 24-timers leveringsgaranti fra februar og
ut resten av året.