
Nå er det tungtransportens tur til å få lade-boost
Åpningen av en ny, kraftig ladepark med hurtigladere for lastebiler på Sekkelsten i Askim, markerer et stort steg fremover for elektrifiseringen av tungtransporten – en sektor som hittil har ligget langt bak personbilmarkedet.

Første Enova støttede tungbillader åpnes på Circle K E18 Sekkelsten av Klima og Miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, Samferselseminister Jon-Ivar Nygård, Nils Kirsitan Nakstad, adm. dir Enova og Assisterende Butikksjef på Circle K E18 Sekkelsten, Tuva Mustorp Leander Falkenberg
Circle K og Enova markerte i dag en milepæl for norsk transport. I nærvær av klima- og miljøministeren, samferdselsministeren, ordfører, Enova-sjef og bransjetopper, ble åpningen samtidig startskuddet for en omfattende og viktig Enova-støttet utbygging av underveisladere for tunge kjøretøy i 2025
-Dette vil utvilsomt gjøre det enklere for transportørene å velge elektriske kjøretøy og dempe rekkeviddeangst hos sjåførene. Vi skal gjøre hverdagen enklere for elektriske tungbiler. Det er en forutsetning for at flere skal tørre å satse på el-lastebiler, både i Norge og i hele Norden, sier Hans Olav Høidahl, globalt ansvarlig for ladevirksomheten og europasjef i Circle K.
Betydelig utslippskilde. Veitrafikken står for en femtedel av de totale klimagassutslippene i Norge, og tungtransporten alene utgjør rundt halvparten av veitrafikkutslippene. Revolusjonen på personbil-siden i Norge har gitt betydelige utslippskutt. Med flere kraftige og tilrettelagte ladestasjoner for tunge kjøretøyer, kan lastebiler og tungtransport følge etter.
-For å nå Norges klimamål må vi få ned utslippene fra tungtransporten. Flere og kraftigere ladere vil være en viktig nøkkel for å få flere ellastebiler på veiene. Gjennom Enova bidrar vi til flere slike ladere rundt om i landet. Det gir forutsigbarhet for lastebilnæringen og forbedrer hverdagen for de som sitter bak rattet. Mindre støy og eksos er også bra for nærmiljøet, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
Dette er den første offentlige ladestasjonen Enova har støttet.
I løpet av året venter Enova at det skal åpne 30 nye offentlige ladestasjoner for tungtransporten i Norge.
-Denne åpningen markerer startskuddet for et landsdekkende ladenettverk for lastebiler og tungbusser langs riksvegene, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
Og legger til:
-Enova tilbyr støtte til utbygging av offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy, som vil gjøre det mulig å ta i bruk elektriske kjøretøy, også på de lengre etappene. Dette vil legge til rette for omstilling av tungtransport og gjøre det enklere å velge elektrisk.
Raskt voksende el-andel. Mens 1 av 3 personbiler i Norge nå er elektriske, er tunge kjøretøy fremdeles i startfasen. Kun 7 % av tunge varebiler i Norge er elektriske. Det tilsvarer andelen elektriske personbiler for sju år siden. Men veksten er på vei: nesten en av tre nye tunge varebiler som ble solgt i 2024 var el-drevne.
– Vi har sett en stor omstilling til nullutslippsløsninger i transportsektoren de senere årene, og vi venter at denne utviklingen vil fortsette. Regjeringen lanserte i 2022 en nasjonal ladestrategi, og den begynner vi å se resultatene av. For mye av nyttetransporten ser vi at nullutslippsløsningene er på full fart inn, og etableringen av flere ladestasjoner bidrar til at det blir enda enklere for næringen å ta klimavennlige valg, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Kraftigere ladere – en ny hverdag for sjåførene. Circle K E18 Sekkelsten får fire nye tungbilladere med opptil 400 kW effekt. Her kan sjåførene kjøre enkelt inn og ut – uten tidkrevende manøvrering – samtidig som de tar lovpålagt hviletid i komfortable lokaler med mat og drikke.
–Vi vet at stadig flere transportører sitter på gjerdet og vurderer elektrisk lastebil. Men skal bransjen snu om på kjøretøyparken må de også ha et nettverk av ladere langs vei som er like enkelt å bruke som dieseltankingen er i dag. Det er dette mange har ventet på, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-forbund, Knut Gravråk.
Satser nasjonalt – og nordisk. Vi planlegger å bygge tungbilladere på 10-15 steder/stasjoner i 2025. På disse stedene skal det bygges mellom 40 og 50 ladeplasser dedikert for tungbil. -Men dette er bare begynnelsen, sier Høidal i Circle K. -Vårt mål er skal det være like lett å lade en elektrisk lastebil på våre stasjoner, som det er å fylle diesel.