NSK Ship Design leverer nytt brønnbåtdesign til Ervik Havfiske og Husøy Fiskeriselskap
Den batteri-hybride brønnbåten på 2800 m3 – NSK 6126 - er NSK Ship Designs femte brønnbåt. Designet er utviklet i regionen over tid, og vil bli ett energieffektivt fartøy som reduserer CO2-avtrykket og sikrer skånsom og hygienisk håndtering av levende fisk.
Båten er i tillegg klargjort for levering til eksponerte lokaliteter. Fartøyet skal leveres til Ervik Havfiske og Husøy Fiskeriselskap.
Havbruksnæringen er svært viktig for NSK Ship Design. Selskapet har over tid bygget opp stor kompetanse innenfor design av fartøy og havbruksanlegg. Næringen er i vekst og aktørene har stor vilje til å gjøre næringen enda mer bærekraftig.
– Sammen med avtalen om design av Hydra for Nordlaks, inngått tidligere i måneden, har vi allerede i 2022 inngått kontrakter om design av havbruksanlegg og skip til en samlet byggekostnad over en milliard. Dette motiverer voldsomt til å fortsette vårt pågående arbeid med å utvikle neste generasjons design innenfor både fartøy og havbruksanlegg, forteller Mats Nygaard Johnsen, administrerende direktør i NSK Ship Design.
– Innenfor eksponert oppdrett jobber vi for tiden med flere spennende prosjekter, hvor vi tar med oss kompetansen fra tidligere og pågående havbruksdesign, og da særlig Havfarm-prosjektene, men også Hydra-prosjektet, som ble kontrahert tidligere i måneden. Vi gleder oss stort til fortsettelsen, avslutter Nygaard Johnsen.
Skal bygge tre fartøy
Dette er den første av i alt tre planlagte brønnbåter for Ervik Havfiske og Husøy Fiskeriselskap:
– Et nybygg er en stor beslutning, og det var for oss viktig å ha med oss en erfaren brønnbåtdesigner med et gjennomarbeidet og dokumentert design. Vi gleder oss til å kunne tilby en effektiv og miljøvennlig båt i markedet, forteller Rolf Bjørnar Tøllefsen, en av eierne i rederiet.
Han trekker også frem selskapets faste samarbeidspartner Sparebank1 Nord-Norge, som har gitt dem muligheten til å realisere prosjektet:
– Vi har troen på brønnbåtmarkedet og særlig i Nord-Norge, forteller Tøllefsen – Vi ser det er mangel på brønnbåter i markedet, og venter vekst i næringen, både eksponert og med andre arter enn laks.
Men hva er en brønnbåt?
En brønnbåt er en type fartøy som brukes i sjømatnæringen. Den har rom, også kalt brønner, der sjøvann sirkulerer slik at fisken kan fraktes levende fra oppdrettsanlegg til slakteri. Brønnbåter brukes også for å frakte smolt ut til anleggene, og til avlusning av fisk.
– Dette skal etter planen bli en første av i første omgang tre fartøy, og som skal gi oss en moderne og effektiv flåte. Vi ønsker å holde planene våre litt for oss selv en stund til, men det er ingen hemmelighet at vi har stor tro på det nordnorske markedet, sier Tøllefsen.
Det første fartøyet har et brønnvolum på 2800 m3 og skal bygges på Sefine byggeverft i Tyrkia, med levering i første halvdel av 2024.
Fartøyet utrustes med et robust batterihybrid kraft- og fremdriftssystem, dynamisk posisjoneringssystem, samt landstrømtilkobling, og som sammen energigjenvinning og andre tiltak gir betydelig reduserte klimagassutslipp.
– Vi gleder oss til å følge båt nummer en frem til levering, men også å sammen med rederne utvikle fartøy nummer to og tre. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet sammen med Ervik Havfiske og Husøy Fiskeriselskap, avslutter Nygaard Johnsen.