Myklebust signerer kontrakt med Sølvtrans igjen
Myklebust Verft i Sande har inngått sin fjerde brønnbåtkontrakt med Sølvtrans Rederi i Ålesund.
Fartøyet er basert på Kongsberg NVC 389, og er av samme design som Sølvtrans allerede har under bygging hos Myklebust. Lastekapasiteten er på 4000 m3. Også dette skroget skal bygges ved det tyrkiske verftet Hat-San. Levering v det som blir bygg nr 76 fra Myklebust Verft er kontraktsfestet til oktober 2021.
– Vi er stolte over å lykkes med flere kontrakter til Sølvtrans. Det gir oss store muligheter til å, sammen med alle involverte aktører, utnytte positive synergier og læring fra prosjekt til prosjekt. Kontrakten innebærer også mange leveranser fra en rekke lokale virksomheter der de største i omfang er Kongsberg Maritime, MMC FIRST PROCESS og Hareid Group, Inge-Jonny Hide, daglig leder i Myklebust Verft AS.
– Vi opplever et positivt marked for denne 4000-kubikkserien som vi har kontrahert hos Myklebust og for oss å finne den kvaliteten vi jakter på lokalt, sier reder og administrerende direktør i Sølvtrans, Roger Halsebakk.
Kontrakten passer godt med den strategien Myklebust har valgt ved å bygge flere fartøy til samme kunde med kjent teknologi og design.
– Det er også en stor tillitserklæring fra Sparebanken Møre at de stiller med byggefinansiering til nok et nybygg ved Myklebust Verft, sier Hide.
Med denne kontrakten har Myklebust en ordrereserve å om lag en milliard kroner innen nybygg og ettermarked. Verftet har 135 egne ansatte.