Milepæl i NewERA-prosjektet: Veien mot bedre energiutnyttelse
Det var en liten, men spent gjeng som samlet seg foran de store, blå dørene i Limekilen, onsdag 7. juli. Litt før kl. 11:00 brummet den store Jenbacher-motoren for første gang, og markerte dermed en stor milepæl i Eramet Norways NewERA-prosjekt.
– Endelig! utbryter Bjørn Kolbjørnsen, administrerende direktør i Eramet Norway. – Det er godt over ti år siden det første gang ble jobbet med gassmotorer som løsning for å nyttiggjøre ovnsgassen i Sauda.
Med sine 20 sylindre er Jenbacher-motoren spesialbygd for å utnytte den CO-rike gassen til energiproduksjon. Dette er et innovasjonsprosjekt, og det er usikkert om det finnes noen andre manganverk som benytter gassmotorer for å gjenvinne energi.
– Dette har vi venta lenge på. Dette har vært et voldsomt interessant prosjekt å være med på, sier Dag Ole Hjertenes. Han er miljøkoordinator ved Eramet Norway Sauda, og har jobbet ved smelteverket i mange år.
Første trinn
Det forventes at denne motoren vil generere 1,5 MW elektrisk og 2,5 MW termisk energi som skal benyttes for salg, samt intern og ekstern utnyttelse. Dette utgjør allikevel kun en begrenset andel av potensialet.
– Vi håper at dette er første trinn og at det blir flere motorer. Et fullskalaanlegg tilsvarer full utnyttelse av CO-gassen, i underkant av 40MW som vi brenner i flammen i dag. Målet er å installere et fullskalaanlegg i slutten av 2024, avslører prosjektleder Marius Foss.
Hensikten med piloten er å bygge opp kunnskap som grunnlag for planlegging av et fremtidig fullskalaanlegg, som forventes å kunne levere mellom 90 og 100 GWh elektrisk og ca. 150 GWh termisk energi.
– Det første steget i NewERA-prosjektet er tatt, og den første gassmotoren i Energy Recovery Unit (ERU) er definitivt i gang. Det er nydelig å se at vi ikke bare er lønnsomme, men også enda mer bærekraftige. Det er dette som vil gjøre en forskjell for oss nå og inn i fremtiden. Dette er bare starten på en fantastisk reise for 100 nye år, konkluderer Fernando Ramos, verksdirektør i Sauda.
Godt samarbeid
Enova støttet prosjektet som en del av sitt industrielle pilotprogram, og prosjektet, som ble godkjent mot slutten av 2018, hadde et investeringsestimat på ca. NOK 50 millioner. Det multinasjonale selskapet Clarke Energy ble valgt som leverandør høsten 2019.
– Clarke Energy var de mest profesjonelle i tilbudsfasen, dog ikke de rimeligste, men vi hadde tro på at de skulle levere, sier prosjektleder Foss. – Bygging av motoren tok et år. Vi har hatt et veldig godt samarbeid med Clarke Energy, de har vært proffe og fulgt hele prosessen. Og ikke minst har vi hatt et spennende team lokalt og gode lokale ressurser, legger han til.
Prosjektledelse i koronaåret
Ikke bare er Jenbacher-motoren unik fordi den utnytter ovnsgass som brensel, men det har også vært spesielt å gjennomføre et stort prosjekt med utenlandske leverandører i en hverdag preget av smitteverntiltak og stengte landegrenser.
– Det har vært et helt normalt prosjekt, men det har vært krevende i forhold til korona, innrømmer Foss, og utdyper: – Vi var nødt til å ta factory acceptance test (FAT) som en remote Facetime-variant, for vi kunne jo ikke møte opp eller dra å besøke fabrikken slik vi ellers ville ha gjort. Grunnet transportutfordringer fikk vi etter mange runder utstyret hit, og det å få ressurser inn i Norge til riktig tid har vært krevende.
Lokalt driftsteam
Da alt utstyr omsider ble levert til Sauda og kritisk personell fikk innreisetillatelse, var alt av bygg og støttesystemer på plass, slik at konteinerne kunne plasseres direkte på plass. Installasjonen startet 4. januar, og montasjen tok 10 uker.
– Det er litt unormalt at vi kjøper et utstyr som er "turn-key" hvor leverandør har det fulle ansvaret, og dette er ikke "core business" for oss, forklarer Foss.
Ifølge avtalen skal et lokalt driftsteam etter hvert ta over driftsansvaret for Jenbacher-motoren. Det er i første omgang John Hustveit, som prosjektingeniør hos Eramet Norway Sauda, og hans team på fem som skal ha driftsansvaret i testperioden.
– Jenbacher har bygget maskinen, men vi skal ta over mer og mer, sier Hustveit. – Planen er at vi selv skal foreta det daglige vedlikeholdet, oljeskift og slikt, og det er en avtale på plass med Jenbacher. Vi har blitt kursa og fått driftsopplæring. De har vært veldig imøtekommende og greie å ha med å gjøre. Dette skal vi få til, og vi håper at det kommer flere motorer slik at vi får full utnyttelse av ovnsgassen. Det er jo snakk om store energimengder, og vi ønsker å nyttiggjøre oss mest mulig av den.
Neste steg inn i fremtiden
Denne gassmotoren er et pilotprosjekt, og håpet er et fullskalaanlegg. Dette utgjør et av tre delprosjekter i NewERA, og handler om utvikling og implementering av klima- og miljøvennlig teknologi, med et betydelig potensial for bedre energiutnyttelse. De to andre delprosjektene fokuserer på malmkvalitet og håndtering av biprodukter og avfallsmaterialer.
Den termiske energien fra gassmotorene skal brukes til å redusere fuktigheten i malm, og malmen vil så bli siktet for å ta ned nivået av finstoff før den brukes på ovnene. Finstoffet planlegges brikettert sammen med metallfinstoff, filterstøv fra renseanleggene og slam som i dag deponeres.
NewERA skal sikre økt prosesseffektivitet, bedre sirkulærøkonomi og mindre klima- og miljøfotavtrykk.
– Vi rigger driften for fremtiden for å videreutvikle Eramet Norways posisjon som verdensledende leverandør av raffinerte manganlegeringer, sier Egil Aarebrot, teknisk sjef, Eramet Norway Sauda.