Milepæl i NewERA-prosjektet
Det var en liten, men spent gjeng som samlet seg foran de store, blå dørene i Limekilen, onsdag 7. juli. Litt før kl. 11:00 brummet den store Jenbacher-motoren for første gang, og markerte dermed en stor milepæl i Eramet Norways NewERA-prosjekt.
– Endelig! utbryter Bjørn Kolbjørnsen, administrerende direktør i Eramet Norway. – Det er godt over ti år siden det første gang ble jobbet med gassmotorer som løsning for å nyttiggjøre ovnsgassen i Sauda.
Med sine 20 sylindre er Jenbacher-motoren spesialbygd for å utnytte den CO-rike gassen til energiproduksjon. Dette er et innovasjonsprosjekt, og det er usikkert om det finnes noen andre manganverk som benytter gassmotorer for å gjenvinne energi.
– Dette har vi venta lenge på. Dette har vært et voldsomt interessant prosjekt å være med på, sier Dag Ole Hjertenes. Han er miljøkoordinator ved Eramet Norway Sauda, og har jobbet ved smelteverket i mange år.
Første trinn
Det forventes at denne motoren vil generere 1,5 MW elektrisk og 2,5 MW termisk energi som skal benyttes for salg, samt intern og ekstern utnyttelse. Dette utgjør allikevel kun en begrenset andel av potensialet.
– Vi håper at dette er første trinn og at det blir flere motorer. Et fullskalaanlegg tilsvarer full utnyttelse av CO-gassen, i underkant av 40MW som vi brenner i flammen i dag. Målet er å installere et fullskalaanlegg i slutten av 2024, avslører prosjektleder Marius Foss.
Hensikten med piloten er å bygge opp kunnskap som grunnlag for planlegging av et fremtidig fullskalaanlegg, som forventes å kunne levere mellom 90 og 100 GWh elektrisk og ca. 150 GWh termisk energi.
– Det første steget i NewERA-prosjektet er tatt, og den første gassmotoren i Energy Recovery Unit (ERU) er definitivt i gang. Det er nydelig å se at vi ikke bare er lønnsomme, men også enda mer bærekraftige. Det er dette som vil gjøre en forskjell for oss nå og inn i fremtiden. Dette er bare starten på en fantastisk reise for 100 nye år, konkluderer Fernando Ramos, verksdirektør i Sauda.
Godt samarbeid
Enova støttet prosjektet som en del av sitt industrielle pilotprogram, og prosjektet, som ble godkjent mot slutten av 2018, hadde et investeringsestimat på ca. NOK 50 millioner. Det multinasjonale selskapet Clarke Energy ble valgt som leverandør høsten 2019.
– Clarke Energy var de mest profesjonelle i tilbudsfasen, dog ikke de rimeligste, men vi hadde tro på at de skulle levere, sier prosjektleder Foss. – Bygging av motoren tok et år. Vi har hatt et veldig godt samarbeid med Clarke Energy, de har vært proffe og fulgt hele prosessen. Og ikke minst har vi hatt et spennende team lokalt og gode lokale ressurser, legger han til.
Prosjektledelse i koronaåret
Ikke bare er Jenbacher-motoren unik fordi den utnytter ovnsgass som brensel, men det har også vært spesielt å gjennomføre et stort prosjekt med utenlandske leverandører i en hverdag preget av smitteverntiltak og stengte landegrenser.
– Det har vært et helt normalt prosjekt, men det har vært krevende i forhold til korona, innrømmer Foss, og utdyper: – Vi var nødt til å ta factory acceptance test (FAT) som en remote Facetime-variant, for vi kunne jo ikke møte opp eller dra å besøke fabrikken slik vi ellers ville ha gjort. Grunnet transportutfordringer fikk vi etter mange runder utstyret hit, og det å få ressurser inn i Norge til riktig tid har vært krevende.