Michelin med selvreparerende dekk
Med Michelins nye SelfSeal-teknologi reparerer dekkets gummiblanding selv eventuelle punkteringer.
– Antallet punkteringer per kilometer speiler forholdet
mellom rike og fattige land på en slående måte, sier produktekspert Arne
Sköldén i Michelin i Norden. – I europeiske land skjer det i gjennomsnitt 1
punktering per 75 000 kjørte kilometer, mot hele 1 per 3 000 km i visse land i
Sørøst-Asia.
Miljøgevinster
Michelin Selfseal-dekkene er laget av en spesiell
gummiblanding som tetter punkteringer i dekket umiddelbart uten at man mister
lufttrykket.
Det nye Michelin
Selfseal-dekket, som ble kommersielt lansert på Michelins globale
miljøkonferanse Challenge Bibendum i Kina, byr på flere miljøfordeler. Samtidig
som færre dekk behøver å byttes ut på grunn av punktering, sparer Selfseal
teknologien 30 kg vekt og gir hele 80 liter spart plass fordi både reservehjul
og biljekk elimineres. Det sparer drivstoff og øker samtidig bilenes lasteevne.
Med tanke på det sterkt økende antallet biler i Kina og andre land i Asia betyr
dette store miljøgevinster.
Volkswagen først ut
Michelins utviklingspolicy står fast på at teknologiske
nyvinninger på ett felt ikke skal gå ut over andre av dekkets viktige
egenskaper. Michelin Selfseal-dekkene leverer derfor den samme ytelsen som før
når det gjelder sikkerhet, drivstofføkonomi og levetid. Dekkene kommer i handelen
for både person- og varebiler.
På det europeiske
markedet ventes Volkswagen å være først ute med Michelin Selfseal-dekkene på
visse 2015-modeller. De nye dekkene krever heller ingen tilpasninger fra
bilprodusentenes side og vil være standard dekk på en rekke bilmodeller de
kommende årene.
Kilde: news.cision.com