Meny
20.10.2015

Merkevarebygging av RamBase skal sette spor

Anne Louise Våge er ansatt som Senior Marketing Specialist i Jakob Hatteland Computer. Hennes fremste oppgave er å gjøre Rambase bedre kjent på det nasjonale og internasjonale markedet. – Skal vi oppnå markedssuksess med vårt skybaserte produkt, må det kommersialiseres. Merkevarebyggingen av RamBase skal sette spor både hos ansatte og kunder.

Våge vet hva hun snakker om. Hun har arbeidet tre år i Statoil Fuel and Retail (SFR) som Senior Marketing Specialist. Her hadde hun bl.a. ansvaret for kampanjer mot SFR’s åtte markeder i Skandinavia og Baltikum. Før dette jobbet hun som produktsjef hos L’Oréal med blant annet internasjonale produktserier som Redken og Matrix mot frisørbransjen i Norge. Hun har også vært innom mediebransjen og IT-selskap i sin karriere.  – Mine arbeidsoppgaver har alltid dreid seg om merkevarebygging og kommunikasjon, påpeker hun. 

Fullverdig SaaS produkt
Ledelsen i Hatteland ansatte Våge i stillingen som Senior Marketing Specialist for å få fart på salget av sitt innovative RamBase-produkt. ERP-produktet ble født i skyen i 1992 og har siden 2005 vært et fullverdig og modent Software as a Service (SaaS)-produkt. Nå tas det et skritt videre slik at det blir mer åpent og integrasjonsvennlig.
   – Rambase er et innovativt og konkurransedyktig produkt som har alle forutsetninger for å nå langt internasjonalt. For å komme dit må vi bygge merkevare, som blir lagt merke til både blant eksisterende og nye kunder, sier Våge.

Sterkt merkevareinntrykk
Hatteland har alltid vært en sterk merkevare som har gjort inntrykk på Våge. På Vestlandet vet de fleste hvem Hatteland er. – Selskapet forbindes med kvalitet og stayerevne. Der jeg kommer fra i Statoil og L’Oréal, er nitidig arbeid og nøyaktighet avgjørende for å ivareta merkevaren og oppnå suksess. – Å drive med merkevarebygging krever en innsiktsfull kommunikasjon til mottaker i de riktige kanalene. Det handler ofte om å hjelpe kundene med å dekode budskapet slik at det blir lettere å forstå – og gjøre noe med. Med dette håper vi på økt salg for RamBase. Arbeidet vi nå tar fatt på sammen, skal sette spor både internt og eksternt, påpeker Vaage.   

Sterke historiske røtter
– Hatteland har sterke historiske røtter og flere suksesshistorier å vise til. Det handler om å fortelle disse gode historiene og om å skape tillit. Dette vil etter hvert tilføre RamBase som merkevare en personlighet som våre kunder og partnere gjenkjenner, stoler på og vil gjøre business med. Hva er f.eks. årsaken til at publikum stimler rundt en stand? Jo, det skyldes primært at de gjenkjenner merkevaren og dens verdier.

Strategiplan
Vaage var gjennom to tøffe intervjurunder med ledelsen i Hatteland før hun fikk jobben, men hun besto prøven. – Først skal vi samle sammen all intern kompetanse om produktet, kundene og markedet, og jeg tror det ligger mye verdifull informasjon her. Dernest skal vi utarbeide en markeds- og kommunikasjonsstrategi. Målet er å få RamBase «top of mind» på markedet.

Speed Date
Myndighetene inviterte nylig Hatteland og ni andre virksomheter fra distrikts-Norge på en Speed Date med næringsminister Monica Mæland.  – Her fikk vi presentert RamBase og hvordan produktet kan bidra til å effektivisere prosessene i bedrifter og organisasjoner.  Det var et nyttig møte og viser at det er mange gode forretningskrefter i distriktene. De er på full fremmarsj, noe som vi registrerer både med hensyn til produktutvikling og investering i gode kommunikasjonsløsninger.

Godt håndverksarbeid
Det er mange gode historier, godt håndverk og produktbredde hos Hatteland som konsern. – Dette gjelder ikke bare RamBase, men alle områder som selskapet har industrialisert. Tålmodighet, egenrådighet og tro på produktkonseptet har vært ledestjernen til selskapet fra det ble etablert og frem til i dag. Hatteland har aldri lansert sine produkter før de var sikre på at det var modent for markedet. Derfor gleder jeg med til å ta fatt på arbeidet med selskapets merkevarebygging av RamBase, avslutter Vaage.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no