Med Allisons automatkasse i en Volvo blir jobben gjort
For to år siden snublet Peter Nordmark i Göteborgs Bygg & Fastighetsservice AB nærmest over en Allison-automatkasse i forbindelse med at han skulle bytte lastebil.
Den nye bilen var utstyrt med en helautomatisk girkasse i Allison 3000 Series, og i dag har han rukket å oppdage alle fordelene med den.
Göteborgs Bygg & Fastighetsservice AB tilbyr alle typer transport med anleggskjøretøy, deriblant byggematerialer. Til tyngre transport har firmaet en Volvo FE 320 6x4 lastebil utstyrt med en helautomatisk Allison-girkasse i 3000 Series og en kran med 23 m rekkevidde beregnet for høye løft.
Ifølge Nordmark er det bare fordeler med kombinasjonen Volvo/Allison. – Man blir like effektiv med en svakere og rimeligere motor, noe som oppveier automatkassens innkjøpspris. Med en Allison-girkasse og en motor med færre hestekrefter blir naturligvis både vekten og prisen på kjøretøyet lavere, sier han.
Med bakgrunn i sin tidligere erfaring med automatiserte manuelle girkasser kan Nordmark sammenligne eierkostnadene i løpet av kjøretøyets levetid, og han mener at de blir lavere med en Allison helautomatisk girkasse. – Girkassens vedlikeholdskostnader begrenser seg til planlagte olje- og filterskift. Jeg har ikke opplevd andre kostnader og heller ingen forskjell i drivstofforbruk, opplyser han.
Firmaet leverer ofte materialer til husbygging på steder med vanskelig atkomst på grunn av dårlige veier eller også mangel på veier. Det kan bli mye krypkjøring over stokk og stein før man er fremme og kan løfte takstoler og vegger på plass med den lange kranen. Nordmark mener at Allisons helautomatiske girkasse gir mye bedre kontroll over kjøretøyet.
– Den er unik ved bakkestart, og den myke akselereringen uten effekttap under giring er noe jeg liker veldig godt. Tidligere måtte jeg planlegge giringen nøye når jeg nærmet meg en bratt bakke for å komme opp uten stopp. Det slipper jeg å tenke på nå og kan heller konsentrere meg om selve kjøringen, avslutter Nordmark.