Maritech utvider analysemuligheter for sjømatsbedrifter
Maritech fortsetter sin investering i områder som datautvinning og spesielt operativ intelligens. Selskapet styrker med dette sitt tilbud for sjømatssektoren med lanseringen av et målrettet BI-produkt med forhåndsdefinert innhold, formatert og ad hoc-rapportering, dashboarding, analyse, datautvinning, planlegging og selvbetjent BI/datautvinning.
Maritech, en ledende leverandør av programvareløsninger for sjømat, kunngjør tilgjengeligheten av forbedrede analyseverktøy, gjennom innebygd Microsoft Power BI, beregnet for brukere av Maritech Trading. Den nye analyseplattformen samler inn data fra alle deler av Maritech Trading, inkludert finans, salg, kjøp, lager og utvalgte eksterne kilder som NASDAQs lakseindeks og andre. Pakken kommer med et sett standard, industrispesifikke rapporter og KPI-er, i tillegg til muligheten for å tilpasse og finjustere analyser, og tilby unik innsikt til sjømatbedrifter for å sette markeds- og prismål og til å implementere andre tiltak for ytelsesforbedring.
– Våre kunder er overrasket over hvor mye data de faktisk har. Spørsmålet er, samler de inn og behandler dataene på en slik måte at de er nyttige og øyeblikkelig synlige for ledere og ansatte? Alle sjømatsbedrifter genererer store mengder data gjennom produksjon, prosessering, transport og handel. Totalt sett inneholder dataene verdifull innsikt i bedriftens drift, markeder og kunder. Men siden dataene typisk lagres i forskjellige databaser og systemer trenger man store mengder manuelt arbeid for å hente ut, analysere og rapportere dataene, noe som i praksis er en hindring mot å utnytte det fulle potensialet, forklarer Janne T. Morstøl, adm. direktør i Maritech.
Store innsparinger
Coast Seafood er en tidlig bruker og samarbeidspartner for løsningen. Målet med utviklingssamarbeidet har vært at Coast skal kunne bruke mindre tid på å produsere og forberede rapporter og øke driftsinnsikten, i tillegg til å forbedre evnen til beslutningstaking.
– Så langt har vi sett store innsparinger i tid brukt på innsamling, analysering og rapportering av data, og fremover forventer vi å oppnå flere fordeler fra innsikt og analyser som analyseringsløsningen tilbyr, sier Coasts finansdirektør Frode Melsether.
Nytt Analytics-team
Maritech har opprettet et nytt Analytics-team som skal hjelpe kunder å sette opp en analyseløsning skreddersydd til deres behov.
– Vi tror at når verktøy er lette å forstå og å bruke, kan bedrifter bevege seg videre fra grunnleggende BI-funksjoner å bruke informasjon og data til å bli svært effektive på å få jobben gjort, uavhengig av om det er å oppdage unormale mønstre i fiskeegenskaper eller bedre forutsi detaljhandelsbehov matchet til anslått fisketilgjengelighet og prisprognoser, sier lederen av Analytics-teamet Oddvar Husby.
Maritechs nye BI-verktøy, markedsført som DGS Analytics, er en del av bedriftens skybaserte DigitalSeafood-pakke og vil først rulles ut til eksisterende Maritech Trading-kunder i Europa før det blir tilgjengelig over alt.
For mer informasjon: Janne T. Morstøl, CEO, Maritech Systems AS, tel: 71 51 73 00, e-post: jtmorstol@maritech.no, www.maritech.no