Manglende lademuligheter kan gi svakere elbilsalg
Rundt 400 000 nordmenn som bor i borettslag og sameier vegrer seg for å kjøpe elbil fordi de mangler lademuligheter.
Det viser prognosetall fra en undersøkelse utført av Opinion på vegne av NBBL og Norsk elbilforening. Nesten halvparten av de 1,5 millioner som bor i borettslag og sameier har vansker med å få til lading. Av disse oppgir nesten 400 000 at det er mindre sannsynlig at de kjøper elbil på grunn av manglende lademuligheter.
Statlig støtteordning
Stortinget har vedtatt at salget av nye bensin- og dieselbiler skal være slutt i 2025. Da må alle kunne lade bilen uavhengig av hvor de bor.
– Sameier og borettslag har store utfordringer og utgifter når fellesgarasjen skal rigges for lading, samtidig som de kan utgjøre en forskjell som monner i å redusere utslipp. Derfor er det behov for en statlig støtteordning for å få opp tempoet, sier avdelingsdirektør Henning Lauridsen i NBBL.
Lauridsen understreker at det ikke er snakk om noen permanent ordning, men for å få opp tempoet slik at Stortinget kan nå sitt ambisiøse klimamål om at det kun skal selges utslippsfrie biler fra 2025.
Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening ønsker også en nasjonal støtteordning.
– Med litt offentlig støtte til investering i grunninfrastruktur, er vi sikre på at samfunnet vil løse ladeutfordringene på en god måte.
– I forbindelse med årets statsbudsjett har vi foreslått at Enova får i oppdrag å forvalte en nasjonal støtteordning til lading i sameier og borettslag, etter modell av ordningen til Oslo kommune. Støtteordningen bør ha en ramme på 250 millioner årlig og støtte minst 20 % av investeringskostnadene inkludert laderådgivning. Selve ladeboksen må beboeren kjøpe og installere selv. Oslo har hatt ordningen i over ett år, og den har vært en ubetinget suksess, sier Christina Bu.