Magento tilbyr app-opplevelser i nettleseren
App'ene har vært "alle" virksomheters tilnærming til den kraftig økende mobilbruken, men er ofte dyre å utvikle og lite brukt.
Adobe-selskapet Magento mener "app-alderen" går mot slutten, og tilbyr gode app-opplevelser i nettleseren via Progressive Web Applications.
App-bølgen har sin naturlige forklaring i virksomheters behov for å tilby gode, skreddersydde tjenester og opplevelser i en verden der mobilen er i sentrum av folks liv. Ifølge Adobe Analytics Holiday Report står mobile enheter nå for over halvparten av trafikken til virksomheters websider, mens nesten en tredjedel av nettomsetningen generes fra mobiltelefonen.
Mye tyder imidlertid på at de fleste kaster bort mye tid og penger på å utvikle verktøy som ikke representerer den samhandlingen forbrukerne foretrekker. Ifølge en Forrester-undersøkelse er en virksomhet heldig om 10 prosent av kundene laster ned og bruker app'en fremfor å besøke websiden.
Adobe-selskapet Magento mener nøkkelen til forbrukernes hjerte og lommebok for mange ligger i grenselandet mellom den tradisjonelle app'en og mobiltilpassede websider. Selskapet introduserer Progressive Web Applications (PWA) for sin e-handelsplattform. Dette er et sett av verktøy for å bygge nettbutikker der kundene får app-liknende mobilopplevelser uten å måtte laste ned en app.
Med PWA kan virksomheter tilby en helhetlig, strømlinjeformet opplevelse som utnytter hele skjermen – uten at siden innleses på nytt når brukeren skroller frem og tilbake mellom produkter. Det blir også mulig å sende push-meldinger om kampanjer, produktnyheter og tilbud gjennom nettleseren. For en brøkdel av prisen for utviklingen av en app kan virksomheten dermed tilby kundene en smidig opplevelse med alle tradisjonelle, positive app-funksjoner – uten at de må via Google Play eller App Store.
”Nyheten representerer et teknologisk fremskritt på linje med introduksjonen av responsive websider, der innhold automatisk tilpasser seg skjermstørrelsen. Med PWA kan virksomheter tilby en langt mer intuitiv brukeropplevelse på sine sider, med push-meldinger og andre elementer som kan bidra til å løse utbredte utfordringer med lav mobilkonvertering”, sier Imran Afzal, marketingsjef for Adobe i Norden.