Lysere høst for tysk messenæring
Nylig ble messene IFA i Berlin og Caravan Salon i Düsseldorf vellykket avviklet under strengt smittevern.
En ansatt som sørget for smittevern under Caravan Salon 2020. Foto: Messe Düsseldorf /©tillmann
I de siste månedene har tyske messeselskaper jobbet med å utarbeide retningslinjer for smittevern etter at messer ble unntatt forbudet mot storarrangementer 6. mai. Det er delstatene selv som avgjør når messene skal åpne igjen, i tråd med smitteutviklingen i den enkelte delstaten.
Caravan Salon (4.-13.september) i Düsseldorf var den første stormessen som ble avviklet etter nesten seks måneders stillstand. Under smittevernkonseptet «ProtAction», som blant annet innebærer munnbind, åpne dører, skiltede gåretninger og 600 smittevernsinspektører på gulvet, sørget Messe Düsseldorf for at de besøkende trygt kunne bevege seg inne på messeområdet uten nærkontakt med hverandre.
– Med 107 000 besøkende sender Caravan Salon et viktig signal til hele messeindustrien i Tyskland og Europa. Verdens viktigste messe for husvogner overbeviste med sitt gjennomtenkte hygiene- og smittevernskonsept, sier Erhard Wienkamp, administrerende direktør i Messe Düsseldorf.
Sluttrapporten fra messen viser også at til tross for lavere besøkstall enn fjoråret, fikk de 350 utstillerne bedre salgsresultater enn rekordåret 2019.
Verdens største messe for forbrukerelektronikk,IFA, gikk også nylig av stabelen i miniversjon. Messen satset på en hybrid modell med 6 100 fysiske og hele 78 000 virtuelle besøkende. På utstillersiden deltok 1 493, hvorav 150 av disse var fysisk til stede i Berlin.
Mange messer planlagt i høst
Ifølge forbundet for den tyske messenæringen (AUMA) planlegges over 70 tyske messer fram mot årsskiftet, hvorav halvparten har nasjonal og internasjonal betydning. Mange av disse lanseres med nye konsepter og flere satser på hybride modeller.
– Mange utstillere og besøkende venter på at messene skal starte opp igjen fordi de stimulerer etterspørsel gjennom presentasjon av innovasjoner og personlig, tillitsbyggende kommunikasjon, sier Jörn Holtmeier,administrerende direktør i AUMA.
Også messeavdelingen ved Norsk-Tysk Handelskammer ser svært positivt på oppstarten:
– Etter en krevende periode med tilnærmet stillstand viser tysk messeindustri at gjennomføring av større arrangementer faktisk er mulig. Vi håper at det på nyåret også vil være flere norske utstillere som har muligheten til å ta turen til messer i Tyskland, sier avdelingsleder Andreas Totzauer.
Forbundsregjeringen tillater nå innreise for messedeltakere (både utstillere og besøkende) som kommer fra land som ikke tilhører EU/Schengen eller som ikke står på Tysklands positivliste. Dette kan få stor betydning for den tyske messenæringen ettersom mange av messene har et internasjonalt nedslagsfelt.