Lokker med dieselløsning
Muligheten for å feilfylle bensin på dieselbiler uroer norske bilister.
– Det har vært en enorm respons fra både bilister og bilinteresserte etter at vi i fjor høst satte søkelys i media på at det årlig skjer 15 000 feilfyllinger av drivstoff, forteller Vidar Brustad, teknisk sjef i If.
Bilister interessert i feilfyllinger
– Bilister som enten selv har opplevd feilfyllinger, bilinteresserte som er opptatt av tekniske skader ved feilfyllinger og bileiere som er opptatt av tiltak for å unngå feilfyllinger, har tatt kontakt, sier Brustad.
Egen tanklokkampanje
– Dette er bakgrunnen for at vi nå igangsetter en tanklokkampanje for både egne kunder og andre eiere av dieselbiler. Vi har greid å fremforhandle en meget gunstig avtale på et tanklokk til dieselbiler, som gjør det umulig å tanke feil drivstoff. Dette er en enkel løsning på et stort problem, fremholder Brustad.
Endrer bilvilkårene på grunn av stort problem
Fordi feilfylling av drivstoff er et så stort problem, endrer også If sine bilvilkår. En utvidet dekning gjør at enda flere bilkunder får dekket feilfylling på sine forsikringer.
Årlig skjer det rundt 15 000 feilfyllinger av bensin på dieselbiler i Norge, og disse koster årlig rundt 155 millioner kroner. Det kan koste fra 4000 og helt opp til 100 000 kroner å reparere skaden på bilene, hvis hele dieselsystemet må skiftes.
Feilfyllinger mest i to-bilhusholdninger
I følge Brustad skjer feilfyllingene ofte i to-bilhusholdninger, der den ene bilen bruker vanlig bensin og den andre diesel. – Feilfyllingene skjer hele året, og misforståelser og stress i hverdagen får ta skylden, sier Brustad.
I snitt koster en feilfylling 7000 kroner, og i tillegg kommer kostnader til bilberging og leiebil. – Vi ser at det er stor forskjell på hvordan verkstedene håndterer feilfyllinger i forhold til reparasjon, sier Vidar Brustad, teknisk sjef i If.
Kilde: mynewsdesk.com
Egne tanklokk hindrer feilfylling, sier teknsik sjef i If, Vidar Brustad. If endrer også bilvilkårene.