Lokal forankring avgjørende for valg av ny bilinnredning
Når man investerer i ny bilinnredning, spiller både pris og kvalitet en stor rolle, men det er den nære relasjonen til den lokale forhandleren som kan være forskjellen mellom en fornøyd kunde og en lojal kunde.
For å gjøre en kunde fornøyd med kjøpet krever det at faktorer som både pris og kvalitet stemmer overens med kundens behov og ønskemål. Men hva er det som bestemmer at kunden velger nettopp deg ved neste kjøp? Og går fra å være en fornøyd kunde til en lojal kunde? I høyeste grad er det fortrolighet mellom kunde og selger, og det forsterkes gjennom en personlig relasjon.
Derfor har Sortimo, Europas ledende leverandør av bilinnredning, satset stort på å bygge opp et stort nettverk av forhandlere som kalles for Sortimo Partners. Takket være det gode samarbeidet med disse partnerne rundt i Norge kan de sammen hjelpe håndverkere og servicefolk til å finne den riktige innredningen til varebilen. I tillegg blir den lokale forankringen en trygg referanse for kunden gjennom hele kjøpsprosessen – alt fra rådgvining til leveranse.
Det lille ekstra
Det handler ikke bare om å spare tid og penger når det kommer til valget av en ny bilinnredning. Mange håndverkere legger i tillegg stor vekt på å skape en nær relasjon til de menneskene som kjenner til virksomhetens historie, imøtekommer spesielle ønsker og behov. Helt enkelt så handler det om å finne en å samarbeide med som man kan stole på. Freddy Kristiansen, Salgssjef Norge, forteller:
- I bunn og grunn handler det om å levere løsninger som oppfyller de behov som håndverkere har når det kommer til sikkerhet, kostnad, plassoptimering og andre praktiske funksjoner. Og vårt ansvar som leverandør er å utvikle nettopp disse løsningene. I tillegg er det viktig for oss at kundene våre kan enkelt kontakte noen i sitt nærområde for råd.
Kristiansen fortsetter: - Og her kommer våre partnere inn i bildet. Vi samarbeider med lokale forhandlere som hjelper til med alt fra rådgivning til sluttleveransen.
Lettilgjengelig rådgivning
I Norge har Sortimo 14 partnere rundt i landet. Det gjør det mulig for de fleste håndverkere å finne en lokal kontaktperson i nærområdet sitt. For å garantere rådgivning og service, samt monteringen og innredningen, stiller Sortimo en rekke krav til forhandlerne som de samarbeider med.
Kristiansen avslutter: - Forhandlerne har blant annet tilgang til en demobil og et utstillingslokale så de enkelt kan vise håndverkere hvordan de kan optimere deres egen varebil med våre løsninger. I tillegg har de kunnskap i hvordan man monterer alle våre systemer og tilbehør i de ulike bilmodellene. Målet vårt i felleskap med forhandlerne er at kundene våre skal finne riktige løsninger for nettopp deres bil, og kjenner at de blir godt tatt vare på gjennom hele prosessen.