Årlig
brukes om lag 300 000 tonn salt på norske vinterveier. Mesta tar
stadig i bruk ny teknologi for å redusere utslippene knyttet til
produksjon og frakt av salt. I samarbeid med Hagland Shipping er nå
en stor last med salt til vestlandsveiene levert. Og det på et
splitter nytt skip som reduserer utslippene med inntil 40 prosent.
-
Vi jakter hele tiden på løsninger som kan redusere utslipp. Transport
av salt er en stor utslippskilde tilknyttet vår vinterproduksjon, og
vi tester derfor ut all teknologi som kan redusere miljøavtrykket,
sier konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta, Elin
Vigrestad.
Lavere utslipp
Skipet som fraktet saltet er Hagland Premier, det siste i en serie på
tre nye og mer miljøvennlige skip til Hagland shipping.
-
Vi fornyer flåten vår på grunn av skipsfartens felles målsetninger,
egne ønsker og behov og kundenes krav, sier Co-CEO Paal W. Aanensen i
Hagland
Shipping. Hagland gjennomfører en fornyelse av flåten til en
grønnere nærskipsfart ved reduksjon av lokale og globale klimagasser,
og har i løpet av et drøyt år satt tre nye skip inn i driften. Det
betyr at halvpartene av rederiets åtte egeneide skip er batterihybrider.
De nye skipene reduserer CO2-utslipp med inntil 40 prosent
og NOx-utslippet med inntil 90-95 prosent sammenlignet med
eldre skip. Skipene er også forberedt for nullutslipp.
Mitt skip er lastet med…
- Det er ekstra stas å være
den første kunden på et nytt og mer miljøvennlige skip, sier
innkjøpsleder i Mesta, Bjørn Heggdal. Han har jobbet med salt i en
årrekke og har ansvar for alt saltet som kjøpes inn til bruk for å
øke sikkerheten på norske vinterveier.
Det
nye skipet Hagland Premier har hentet 4600 tonn salt fra Arendal Havn
og levert til havner i Haugesund, Etne, Stord, Eikelandsosen, Tysnes
og Knarvik i Bergen. Mesta har miljøtestet saltet som brukes på
vinterveiene, og har lavt CO2-avtrykk på saltet i
dag. Med redusert utslipp på frakten i Norge, blir regnskapet
enda bedre.
Støtte fra Enova
De tre nye skipene som Hagland Shipping har satt i drift, er alle
levert fra verftet Royal
Bodewes i Nederland. De inngår i rederiets flåte av
selvlossende skip i nord-europeisk fart. De to søsterskipene Hagland
Pioneer og Hagland Progress ble levert til rederiet i henholdsvis
oktober 2022 og juni 2023. Alle tre skipene har fått støtte fra Enova
for miljødelen av investeringen.
Selskapet Hagland Shipping er blant de ledende i segmentet 3000 til
5000 dwt (dødvekttonn =som er det meste skipet kan bære av last).
Salt viktig for
sikkerheten
Salt brukes for å øke sikkerheten og framkommelighetene på vinterveiene.
(Les
mer om salt) Bruk av salt bestemmes i kontrakten og er
gjerne knyttet til mengden trafikk på veiene. Mesta har et
pågående arbeid med å med å innføre teknologi som skal redusere
bruk av salt på veiene.
- Vi
jakter hele tiden på utslippsreduksjon, sier Elin Vigrestad,
konserndirektør drift og vedlikehold i Mesta Foto: Mesta
|