Meny
14.04.2020

Lanserer nye tjenester for å få flere til å bruke den digitale postkassen

e-Boks lanserer stadig nye tjenester for å øke relevansen og attraktiviteten til den digitale postkassen. I samarbeid med tjenesten Digital-servicebook.com gjør nå selskapet bilens servicehefte tilgjengelig i e-Boks.

Odd Gunnar Olsen, daglig leder i e-Boks Norge, sier at det er ingen tvil om at den digitale postkassen ikke har klart å lykkes fullt ut i Norge.
   – En av utfordringen er at du i Norge forholder deg til flere digitale postkasseløsninger, og at bruken mer eller mindre er frivillig. Ser vi til Danmark for eksempel, så er det fastslått i loven at det er obligatorisk for både innbyggere og virksomheter å ha en digital postkasse. En annen utfordring er at den digitale postkassen må oppleves mer relevant i form av tilgengelige tjenester, sier han.

Mer relevant
Det er nettopp relevansen e-Boks ønsker å gjøre noe med når de nå gjør bilens digitale servicehefte digitalt tilgjengelig i e-Boks.
   – Vi har innsett at digital post i seg selv ikke er grunn god nok til at folk i vårt langstrakte land omfavner tjenesten. Samarbeidet med Digital-servicebook.com skal bidra til å løfte bruken av digital post. Det handler om å gjøre det enkelt og relevant for brukerne i form av å samle all viktig dokumentasjon på ett sted, sier Odd Gunnar Olsen.

Digitalt servicehefte
Bilens digitale servicehefte er en av flere tjenester som nå gjøres tilgjengelig i e-Boks. Hvilket er spesielt viktig å ha kontroll på ved fritt verkstedvalg fremfor et merkeverksted. Årsaken er kravet om å følge bilfabrikantens krav til service og vedlikehold, og at det dokumenteres korrekt. Med andre ord er en håndskrevet lapp med stempel på ikke gyldig informasjon.
   Bo Ericsson, administrerende direktør i svenske Fordonsverkstäders Förening, sier det er viktig at stempelet fra verkstedet har en verdi for bileieren.
   – Digital-servicebook.com sikrer at det uavhengige verkstedet stempler korrekt og gyldig. Til forskjell fra mange bilmerkers egne digitale servicehefter, lagres all historikk i en transparent database. Hvilket sikrer at bilens nybil- og rustgaranti fortsetter å gjelde, sier han.

Ønskelig med felles løsning
I en undersøkelse gjennomført av Ipsos på oppdrag av Difi i august 2019, kommer det tydelig frem at det er ønskelig med en felles løsning for kommunikasjon med offentlige. Hele 42 prosent ønsker en felles løsning for digital kommunikasjon.
   – Det er et gjennomgående ønske fra innbyggerne at digitale tjenester er mer sammenhengende og sømløse. Flere av innbyggerne oppgir at det er ønskelig å slippe å forholde seg til flere ulike offentlige virksomheter i tilfeller hvor behovet for en tjeneste involverer flere offentlige aktører. Vi mener dette også henger sammen med private viktige tjenester som for eksempel bilens servicehefte. Dersom vi ender der at innbyggerne selv kan bestemme hvor de ønsker å kommunisere, er de digitale postkassene nødt til å fornye seg. Vi må rett og slett øke bruksverdien, sier Odd Gunnar Olsen.
   For mer informasjon: Odd Gunnar Olsen, daglig leder i e-Boks Norge, e-post: ogo@e-boks.no, tel: +47 483 15 720

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no