Lanserer Nor-Fishing Digital
Arrangørene har i lengre tid hatt en visjon om å arrangere en digital messe – som et tillegg til den tradisjonelle messen. – Situasjonen den siste tiden har satt fart på arbeidet med å lansere Nor-Fishing Digital – og det er med stolthet og iver vi meddeler at Nor-Fishing 2020 går digitalt, forteller exhibition manager Kari Steinsbø.
Nor-Fishing 2020 Digital skal sette standarden for digitale messer.
– Vi ønsker å gi besøkende en helt unik seeropplevelse – og vil legge til rette for interaksjon mellom utstillere og seere – som seg hør og bør under en messe. For deg som «besøker» messa så blir dette som å følge et live TV-program. Vi rigger opp studio med programleder – og veksler mellom spennende reportasjer og gjester i studio. Arne Hjeltnes loser oss gjennom messedagene, forteller Steinsbø.
Næringas viktigste møteplass – digitalt
Messen er et svært viktig internasjonalt møtepunkt for aktører innen fiskeri, og en viktig arena for å presentere ny teknologi for bransjen. Nor-Fishing 2020 Digital skal gjenskape den fysiske markedsplassen som Nor-Fishing representerer, i et nytt og spennende format.
Svært godt mottatt
Nyheten om at Nor-Fishing 2020 skal gå digitalt er møtt med svært positiv respons. Den digitale messen blir som et interaktivt TV-program – med gjester i studio, presentasjoner av varer og tjenester, faglige paneldebatter og selvsagt festlige reportasjer.
– Stemningen for digital messe er allerede loddet blant besøkende og utstillere, og hele ni av ti besøkende ønsker å delta, oppgir Steinsbø.
Livechat
Interaksjonen mellom besøkende og utstillere har lenge gjort Nor-Fishing til næringas viktigste møteplass. Å gjenskape denne markedsplassen på Nor-Fishing Digital er stiftelsens viktigste mål.
Steinsbø forteller at den digitale plattformen blir en møteplass for utstillere og potensielle kunder, og at stiftelsen jobber for å få på plass en løsning der besøkende kan booke en til en møter med utstillerne.
– Det vil også være en livechat som besøkende kan bruke for å delta i debatter og stille spørsmål, legger hun til.
Profesjonell veiledning til utstillere
Kristian Digre, daglig leder i stiftelsen Nor-Fishing, forteller at rundt 150 utstillere hittil har bekreftet plassen sin og at mange er nysgjerrige på konseptet. Digre forsikrer alle utstillere om at de får god veiledning i forkant av arrangementet.
– Vi samarbeider med profesjonelle aktører med lang erfaring innen TV-produksjon. Utstillere får et proft team som prepper dem på forhånd, i tillegg til at praktisk informasjon vil komme på løpende bånd fra oss i Nor-Fishing.
Alle utstillere blir med i utstillerkatalogen som besøkende kan søke i. I tillegg kan utstillere profilere seg med reklamefilmer eller studiotid som de disponerer fritt.
– Utstillere som velger studiotid får personlig oppfølging fra prosjektleder for arrangementet, legger Digre til.
Programmet videreføres
Teamet i stiftelsen Nor-Fishing jobber nå på spreng for å ferdigstille programmet til årets digitale messe. En sniktitt på dagens program avslører at det originale programmet i stor grad videreføres til den digitale messen.
– Vi jobber med å bekrefte gjester, utstillere, paneldeltakere og politikere. Programmet vil vare mellom fire og fem timer daglig, fra 18. til 20. august, sier Steinsbø, som oppfordrer besøkende til å gjerne følge messen sammen med kolleger.
Digre skyter inn at programmet blir spennende og variert med både politiske debatter, faglige foredrag, utdeling av innovasjonsprisen og selvsagt innslag fra en rekke dyktige utstillere – for å nevne noen.
– En av fordelene med å holde messen digitalt er at både utstillere og besøkende nå får med seg alle innslagene de ønsker. Under den fysiske messen går deler av programmet parallelt, og da må man velge hva man deltar på. Nor-Fishing Digital blir som et kronologisk TV-program i tillegg til at alle innslag vil ligge tilgjengelig på nettsiden i etterkant av messen, forteller han.
Ingen begrensinger
Den digitale plattformen årets messe sendes på har ingen makskapasitet på hvor mange som kan delta. Siden besøkende kan følge messen fra alle verdens kriker og kroker er terskelen for deltagelse langt lavere.
– Alle kostnader knyttet til deltagelse opphører i år og besøkende kan se opptaket fra messen på våre nettsider når det passer dem, så vi ligger an til besøksrekord i år, sier en engasjert Steinsbø.
60 års-jubilant med digital debut
Nor-Fishing feirer i år sitt 60-årsjubileum – noe som gjorde det ekstra trist at dette så ut til å bli det første og eneste året i messens historie uten fiskerimessen.
– I motsetning til et messe-år uten Nor-Fishing, sørger vi nå for at dette blir året hvor den digitale fiskerimessen ser dagens lys! Vi vil markere jubileet med spennende og morsomme tilbakeblikk fra de 60 årene som har gått, og vi vil ta en prat med sentrale skikkelser fra messas historie, avslutter Digre.