Kraftig økning i salg av lokalmat
Årets omsetningstall av lokalmat og drikke vokser tre ganger raskere enn resten av dagligvaremarkedet. – Regjeringens mål om en lokalmatomsetning på 10 milliarder i 2025 er absolutt innen rekkevidde, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug.
Norske dagligvarebutikker selger lokalmat og lokal drikke som aldri før. Fra i fjor til i år har omsetningsveksten av lokalmat i butikk vært på 10,3 prosent og utgjør nesten 4, 2 milliarder kroner. Fremdeles er det tre ganger så høy vekst i dette markedet som i resten av dagligvaremarkedet for mat og drikke. Omsetningsveksten i det totale dagligvaremarkedet var på 3,5 prosent i samme periode. Tallene til Nielsen Scan Track omfatter ikke omsetning på Bondens marked, gårdsutsalg, matfestivaler, hoteller og restauranter. Den reelle omsetningen er derfor høyere enn 4,2 milliarder kroner.
– Vi har satt oss et ambisiøst, men realistisk mål, om en lokalmatomsetning på 10 milliarder i 2025. De nye Nielsen-tallene viser at det er mulig å nå dette målet, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug.
Ny definisjon
Matmerk som kvalitetssikrer og samler inn tallene via Nielsen ScanTrack, har i år strammet inn definisjonen av lokalmatkategorien til: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» Dermed tok man ut kategorier som kullsyreholdig drikke og ferskt brød. Det gjør også at årets måling blir en nullmåling i forhold til målet om 10 milliarder i 2025.
– Forbrukerne vil ha norsk lokalmat, stadig nye mathåndverkere leverer unike smaksopplevelser, og vi får flere og bedre salgskanaler. Dette er et eventyr med lykkelig slutt, så lenge hele verdikjeden arbeider sammen mot et felles mål. Jeg ser ikke bort fra at vi når vi de 10 milliardene i omsetning i god tid før 2025, sier en fornøyd adm. dir. Nina Sundqvist i Matmerk.