Bakgrunnen
for den norske satsingen er Japans ambisjon om å bygge ut og installere 35-45
GW energi fra havvind innen 2040. I den innledende fasen er det primært fokus
på bunnfaste installasjoner, men den samlede ambisjonen for havvindsatsingen
vil også i stor grad kreve flytende havvindinstallasjoner. Der ligger de
norske mulighetene.
– Dette åpner muligheter for
eksport norsk teknologi til Japan, som selv ikke har noen sterk offshore olje
og gassindustri. Japan var tidlig ute med demonstrasjonsprosjekter, men har
nå havnet litt etter. For å kunne gjennomføre satsingen søker de japanske
selskapene etter erfarne partnere, spesielt fra Europa, sier Svein Grandum,
som leder Innovasjon Norges kontor i Tokyo.
Langsiktig engasjement
Mulighetene i Japan innebærer
også utfordringer. En utfordring er at det japanske markedet regnes som svært
dominert av egen nasjonal industri, og at det derfor er vanskelig å trenge
gjennom for utenlandske leverandører. I tillegg er mange norske bedrifter
relativt ukjente i Japan. Det har likevel ikke hindret flere norske bedrifter
i å satse i Japan. Noen har også sikret seg kontrakter med japanske
leverandører i utbyggingen av faste havvind-installasjoner.
– Jo tidligere du kommer inn på
markedet, jo mer innflytelse vil du ha i det etterfølgende markedet. Men skal
vi fremme norske interesser i Japan gjelder det å være aktiv på bakken med et
langsiktig engasjement, fortsetter Svein Grandum.
Dypt vann
Selskaper fra en rekke land har
nå rettet øynene mot den japanske havvind-utbyggingen. De norske bedriftene
konkurrerer med bedrifter fra blant andre Nederland, Danmark, Storbritannia,
Frankrike, Tyskland og Spania. I likhet med den norske satsingen, skjer også
satsingen til de andre med solid nasjonal støtte.
12 norske selskaper og 3 klynger
har så langt meldt sin interesse for å delta i den norske havvind-satsingen i
Japan. Fortrinnet til de norske selskapene er primært knyttet til markedet
for flytende installasjoner, særlig på dypt vann.
Kompetente partnere
– Den flytende delen av
havvindutbyggingen i Japan regner vi med vil kommer fra 2025. Det vil gi
muligheter for både utviklere og leverandør-selskaper. En hovedoppgave for
HPO-satsingen blir derfor fremover å bygge en norsk merkevare og synliggjøre
de norske aktørene som erfarne, kompetente og konkurransedyktige partnere,
sier Marianne Støren Berg som er teknologi- og forskningsutsending ved
Innovasjon Norges Tokyo-kontor.
Hun peker på at langsiktige forsknings-
og utviklingsrelasjoner som kan være viktig i dette markedet og at flere
norske fagmiljøer har etablerte samarbeid i Japan.
Åttende HPO
Havvind-satsingen i Japan er den
åttende store målrettede eksportsatsingen for norsk næringsliv, kalt High Potential
Opportunities (HPO). Tidligere har Innovasjon Norge etablert
tilsvarende eksportsatsinger i Chile (tunnelteknologi), Europa (havvind),
Kina (grønn skipsfart), Singapore (sirkulærøkonomi), Tyskland
(hydrogenteknologi) og USA (både havvind og forsvars- og
sikkerhetsteknologi).
– HPO-satsingene er øremerkede
større satsinger mot markeder der det er konkrete muligheter for norsk
eksport. Bedriftene som deltar i disse satsingene vil få omfattende og
koordinert støtte og oppfølging fra Innovasjon Norge og Team Norway, det vil
si det øvrige norske virkemiddelapparatet, sier Eli Wærum Rognerud, som
koordinerer HPO-arbeidet i Innovasjon Norge.
Det innebærer i tillegg til
bistand fra Innovasjon Norges kontorer regionalt i Norge og internasjonalt,
så vil bedriftene som deltar i satsingene også få relevant bistand og
oppfølging fra ambassadene, Eksportfinansiering Norge (Eksfin), Norwep,
handelskamre, relevante klynger og andre partnere etter behov.
– Aktivitetene spenner fra
politisk dialog, finansiering, nettverksbygging og markedsføring, til
individuell rådgivning av enkeltbedrifter i markedene. Det samlende målet er
å hjelpe norske bedrifter med å vinne store internasjonale kommersielle
kontrakter, sier Eli Wærum Rognerud i Innovasjon Norge.
-----------------------
Bildetekst:
Norske bedrifter satser
nå på eksport av teknologi og kompetanse til den store utbyggingen av havvind
i Japan. Erfaringene fra olje- og gassektoren til havs kan gi de norske
bedriftene fortrinn i konkurransen om kontrakter. (Foto:
Getty Images)