Kombinerer hurtiglading og hydrogenfylling uten effekttopper i strømnettet
Hvordan få til god drift av en energistasjon som kombinerer hurtiglading og hydrogenfylling? Forskningsprosjektet COFLEX tar sikte på å etablere et styringssystem som muliggjør god utnyttelse av effekt for dette.
I
dag er det registrert rundt 70 000 lastebiler i Norge, og det forventes
en gradvis opptrapping av antall nullutslippskjøretøy frem mot 2030, også
innen tungtransport. De må kunne lade eller fylle hydrogen på en effektiv
måte – uten at det belaster strømnettet for mye. COFLEX er et innovasjonsprosjekt
i næringslivet (IPN), og fikk nylig 5,6 millioner NOK fra Norges
forskningsråd for å forske på fleksibel effektutnyttelse på energistasjoner
for å unngå effekttopper fra hurtiglading og hydrogenkomprimering. Prosjektet
ledes av Greenstation, med blant annet SINTEF Energi og Elvia som partnere. Energistasjoner i samspill med strømnettet - Prosjektet COFLEX skal bidra
til å gi bedre infrastruktur for nullutslippsløsninger ved å gjøre det
lettere å samlokalisere lading og hydrogenfylling uten å unødig belaste
strømnettet, sier Leanne Drøyer, leder av Greenstation. Sammen med de andre partnerne i
prosjektet, skal Greenstation utvikle et styringssystem som gir fleksibel
effektutnyttelse ved bruk av en samlokalisert energistasjon. - Begrensninger i strømnettet er
en viktig barriere for infrastrukturen som er nødvendig i overgangen til
nullutslippstransport. FoU-arbeidet vil bidra til å redusere denne barrieren,
uten å påvirke servicekvaliteten til operatørene negativt. Dette er et viktig
element i den totale sømløse kundeopplevelsen Greenstation-konsept tilbyr,
sier Drøyer. Energikrevende infrastruktur Både hurtiglading og
hydrogenfylling er energikrevende infrastruktur, og byr dermed på tekniske
utfordringer knyttet til kapasiteten i strømnettet. - Innovasjonen fra COFLEX vil
føre til et bedre tilbud for kunder samtidig som det minimerer belastning på
kraftsystemet. Det vil også gjøre det mulig å samlokalisere hurtigladere og
stasjoner for hydrogenfylling slik at arealet utnyttes maksimalt, sier Odd
André Hjelkrem, prosjektleder og forsker i SINTEF Energi. God infrastruktur for
energitilgang er avgjørende for at næringsaktører skal investere i
nullutslippskjøretøy. For å nå klimamålene må flere gå over fra fossil til
fornybar kraft – også tungtransportsektoren. Resultatene fra prosjektet vil ha
stor betydning for fremtidens energistasjoner, og kan effektivt skaleres og
anvendes for flere lokasjoner, formål og sektorer. Fakta COFLEX skal:
|