Koblet verdens første autonome containerskip til landstrømanlegget
Verdens første, elektriske selvkjørende containerskip har koblet seg på landstrømanlegget i Oslo havn.
Yara Birkeland ble koblet til landstrømanlegget på Revier i Oslo havn.
Det ble bygd til utenriksferjene, men i fellesskap jobbet Yara og Oslo
Havn for at landstrømanlegget også kunne forsyne verdens første
elektriske, autonome containerskip med strøm. Foto: Siv Ellen Omland
Yara Birkeland er utslippsfritt og skal frakte mineralgjødsel fra Yaras fabrikk i Porsgrunn til Brevik.
- Jeg er stolt over at Yara Birkeland legger sin første tur til Oslo. Oslo Havn og Yara har jobbet sammen for å koble verdens første, elektriske, batteridrevne og autonome containerskip til havnas landstrømanlegg. Landstrømanlegget ble opprinnelig bygd til utelandsferjene. Med noen endringer kan det nå også kobles til dette banebrytende, moderne skipet, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen i Oslo Havn. Han gratulerer Yara og alle partnerne med det autonome skipet.
- Sjøtransporten er allerede svært energieffektiv, men vi må jobbe for mer teknologiutvikling. Vi ønsker velkommen flere utslippsfrie skip i årene som kommer. Det krever god utbygd ladeinfrastruktur i havnene. Maritim næring og havnene er avhengige av hverandre for å gå over til mer grønn skipsfart. Sammen må vi også vurdere mulighetene for andre utslippsvennlige energiløsninger i fremtiden, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.
Stor seilas for menneskeheten
Statsminister Jonas Gahr Støre brukte store ord da han hilste skipet velkommen i Oslo havn i forrige uke.
- Dette er en kort seilas for Yara Birkeland, men en stor seilas for menneskeheten, sa Støre. - Jeg er stolt over aktørene som har spilt på lag og over det offentlige virkemiddelapparatet. Med dette skipet går veitrafikk- og luftforurensning ned, gods flyttes fra vei til sjø. Regjeringen skal være fremoverlent for at havnasjonen i Norge skal være i front innen ny teknologi. Målet er null utslipp, sa Støre.
Erstatter lastebiler
Yara Birkeland erstatter 40 000 turer med dieseldrevne lastebiler i året. Skipet settes inn i operasjon i 2022, og starter på en to-års uttesting mot autonomi for å bli selvkjørende og endelig sertifisert som et autonomt helelektrisk containerskip.
Kongsberg er ansvarlig for utvikling og levering av alle vesentlige teknologier på Yara Birkeland, inkludert sensorene og integrasjonen som kreves for fjernstyrte og autonome operasjoner, i tillegg til elektriske fremdrifts, batteri- og kontrollsystemer.
Enova har bevilget inntil kr. 133,5 millioner til Yara for å bygge verdens første elektriske og autonome containerskip. Yara Birkeland er et godt eksempel på offentlig privat samarbeid som må til for å klare omstilling til lavutslippssamfunnet ved å få ny teknologi ut i markedet.
Felles visjon
Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara, takket alle som hadde bidratt.
- Det er ingen andre land i verden vi hadde våget å gjøre et slikt prosjekt. Skipet er full av verdensledende teknologi. Det krever felles visjon og stor tillit. Vi vet alle at nå haster det. 2030 er bare åtte år unna, og da er det bare partnerskap som gjelder. Det er vi gode på i Norge. Vi skal bli en nasjon som er løsningsleverandører, sa Holsether.
Kilde: NTB Kommunikasjon