Klarsignal for verdens første nullutslipps lasteskip
HeidelbergCement og Felleskjøpet AGRI har sammen med Egil Ulvan Rederi
fått over 100 millioner kroner i støtte fra Enova til å bygge verdens
første nullutslipps lasteskip.
Etter planen skal skipet settes i drift i 2024.Prosjektet, som fikk blant annet fikk Heyerdahl-prisen i 2021 har fått mye omtale for sin teknologiske innovasjon og ambisiøse satsning fra vareeier-siden. Planen er at bulkskipet skal frakte varer for HeidelbergCement og samarbeidspartner Felleskjøpet fra Vestlandet til Østlandet, og motsatt utslippsfritt. Gjennom Grønt Skipsfartsprogram sitt servicekontor har prosjektet modnet, og i 2021 ble Egil Ulvan Rederi valgt ut blant 30 andre, nasjonale og internasjonale rederi, til å bygge og utvikle skipet.Som en del av prosjektet gir Enova også 14 millioner kroner til Statkraft og Skagerak Energi, som har søkt om støtte til investering i en bunkringsløsning som skal forsyne Egil Ulvan Rederi sitt hydrogendrevne lasteskip.
Takknemlig for støtten
Giv Brantenberg, General Manager i Heidelberg Cement Northern Europe, er takknemlig ovenfor Enova som har valgt å støtte prosjektet.–Prosjektet adresserer utslipp fra transportdelen i vår verdikjede, det er unikt, ambisiøst og fremtidsrettet. Det er i tråd med HeidelbergCements ambisjoner om å være en ledende aktør innenfor vår industri på veien mot karbonnøytralitet.
Store ringvirkninger
Heidelberg Cement estimerer med at karbonfotavtrykket fra tilslagsmaterialene kan bli redusert med 50-60 % gjennom å benytte nullutslippsfartøyet, siden transport står for en signifikant del av karbonfotavtrykket for denne type produkter.Lars Erik Marcussen, Logistics Manager i Heidelberg Cement Northern Europe mener at støtten fra Enova på totalt 114 millioner kroner, kan ha en stor påvirkning i fremtidig shipping.– Dette er utvilsomt en merkedag for oss, og en stor og viktig milepæl for alle aktørene i samarbeidet. Støtten fra Enova gjør at vi nå kan iverksette byggingen av verdens første nullutslippslasteskip. Dette vil bidra til å redusere klimagassutslipp, og det vil bidra til videre innovasjon og utvikling innen shipping-segmentet. Gjennom prosjektet viser vi hvor viktig det er å søke samarbeid om man skal nå klimamålene. Samarbeidet somvi har fått til via GSP (Grønt skipsfartsprogram) er det verdt å være stolte over sier Marcussen.