Jubilerte med MAN-flaggskipet
Gustavsen Transport AS i Larvik feiret nylig sitt 50-årsjubileum, og gaven selskapet kjøpte til seg selv, var MAN-flaggskipet MAN TGX 33.640 PerformanceLine.
Vi tar like gjerne med et jubileum til med det samme. Sjåfør på den nye bilen er Gunnar Eftedal. Han fylte 70 år 1. juni og har ingen planer om å gi seg med det første, nå som han har fått en flunkende ny bil. Han har kjørt lastebil i selskapet i 26 år.
MANs kraftigste motor, D38, leveres med motoreffekter på 540, 580 og 640 hk. Den kraftigste varianten, med et dreiemoment på 3000 Nm, ble opprinnelig levert bare i tungtrekkvogner. Fra nyttekjøretøyutstillingen IAA i september siste år ble denne motorvarianten frigitt for montering i flere typer biler. Fabrikken tok også frem en egen utstyrsvariant med betegnelsen PerformanceLine i et opplag på 100 nummererte eksemplarer. Bilen til Gustavsen Transport er nr. 94.
Et eksklusivt og luksuriøst kjøretøy
PerformanceLine ble populær internasjonalt, og det gikk under én måned fra bil nummer 1 til bil nummer 94 ble levert. PerformanceLine er tatt frem for å gi kundene et eksklusivt og luksuriøst kjøretøy. Utvendig har speildekslene og den nedre grillen som standard en antrasittfarge, men andre løsninger kan velges. Videre er det kromdetaljer på støtfangeren, solskjerm og to trykklufthorn. I tillegg har begge dørene teksten PerformanceLine. Innvendig går en blå dekorfarge igjen på lærrattet, de høye komfortsetene, på gulvet og gardinene. Dessuten er setebeltene i samme blåfarge. MANs løvemotiv går igjen på nakkestøttene og den øvre køyen. Setetrekket er i kombinasjonen acantara og skinn. På dashbordet er det detaljer i børstet aluminium. MANs mest påkostede radio- og navigasjonsenhet MAN Media Truck Advanced er standard i PerformanceLine, og denne teksten fremkommer på displayet når man slår på radioen som selvsagt er av typen DAB +.
Jubilanten
Gustavsen Transport ble etablert i 1967 av Karl Johan Gustavsen, Kalle blant venner, med en lastebil for kjøring av granitt. Året etter kom sønnen Ian Karl Gustavsen med, og kjøretøyparken ble utvidet med en hjullaster. I 1969 ble det anskaffet en lastebil med tilnavnet Laura og en tilhenger som ble kalt Bærpeller’n. Fra da har bilparken økt sakte, men sikkert. I dag teller lastebilparken rundt 30 enheter, hvorav 20 er MAN. Et par leiebiler kjører også for selskapet. Bortsett fra to fireakslede biler som kjører for Tine, er alt trekkvogner. Mye av transporten skjer for lokale entreprenører, og granittkjøringen har selskapet fortsatt.
I dag drives selskapet av Ian Karl Gustavsen i samarbeid med sønnene Karl-Gustav Edland Gustavsen og Jon Aslak Edland Gustavsen. Selskapet har rundt 40 ansatte.
Jubileumsbilen går vanligvis med en fireakslet maskinhenger og transporterer i hovedsak anleggsmaskiner og steinblokker. – Det er ikke uvanlig at vi kommer opp i totalvekter på 70–75 tonn, og da er det godt å ha en komfortable MAN med den kraftigste motoren, sier Jon Aslak.
Kilde: mynewsdesk.com