IKEA satser på spesialkjøretøy med Allison
IKEA står overfor et generasjonsskifte for transportkjøretøy innenfor lagerområdene ved sine to svenske distribusjonssentraler.
For å få bedre effektivitet og bedre førerkomfort har de blitt utstyrt med Allisons helautomatiske girkasser fra 3000-Series.
– Vi har oppdatert kjøretøyparken vår i flere år, og vi skal bytte ut trekkvognene våre med betydelig mer komfortable og effektive trekkvogner som er mer fleksible takket være Allisons girkasser, sier Heléna Persson, teamleder for kjøring og terminal i Älmhult.
Logistikken i bedriften håndteres fra 33 IKEA distribusjonssentre over hele verden. To av dem ligger i Sverige. Disse forsyner 37 varehus i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island med varer.
500 transporter hver dag
Den eldste av disse distribusjonssentralene ligger i Älmhult, og den er delt i to lager som ligger noen hundre meter fra hverandre. Mellom dem kjøres varer av fem kjøretøy i to skift mellom kl. 06.00 og 23.00 hver dag. Hvert kjøretøy rekker et femtitalls transporter per skift. Altså totalt rundt 500 transporter per dag.
– Den perfekte løsningen
– Vi har vært veldig fornøyde med våre helautomatiske girkasser gjennom årene. Den eldste Euro 3-bilen har vært hos oss i 14 år, sier Heléna Persson. – Vi har aldri hatt problemer med girkassen verken i den eller i noen av de andre bilene med Allison-girkasser. Bortsett fra regelmessige olje- og filterskift krever de ikke annet vedlikehold. Med vår type av mange og korte transporter er helautomatiske girkasser den perfekte løsningen.
Kjøretøyflåten i Älmhult, som utfører disse transportene, består av en trekkvogn, to fleksibiler og to traktorer. Trekkvognen og fleksibilene er fra Scania, og de har Allisons helautomatiske girkasser fra 3000-Series. Scaniabilene er spesialkonstruerte med lowentry-hytter som er flyttet fremover. Forskjellen mellom trekkvogner og fleksibiler, er at fleksibilene også kan trekke containere.
Myk og effektiv akselerasjon
Andreas Gustavsson, som er sjåfør og truckfører hus bedriften, mener at den økte komforten med trekk- og fleksibiler ligger i mykere og mer effektiv akselerasjon takket være girkassen, men også førerhusene er mer komfortable. Skal vi dømme etter personalutskiftningen blant de 19 sjåførene som kjører kjøretøyene, deler de også Perssons syn på saken.