ID.4 blir den første helelektriske SUV-en fra Volkswagen
Det neste steget mot bærekraftig mobilitet heter ID.4. Den elektriske SUV-en med rommelig interiør og lang rekkevidde er som skapt for norske forhold og bilpreferanser.
ID.4 vil bli den første bilen i verdens mest populære bilklasse – kompakte SUV-er – som er karbonnøytral, både i produksjon og bruk. Akkurat som ID.3 er den basert på den modulære plattformen for elektrisk drift (MEB), og har alle de sterke egenskapene til ID.-familien: Kompakte dimensjoner, rommelig interiør, sportslig karakter, intuitiv betjening og full tilkopling til internett.
Konseptbilen ID. CROZZ er nå blitt til ID.4. Prototypen av ID.4 skulle blitt vist på bilutstillingen i Genève. (Utstillingen ble som kjent kansellert.) ID.4 skal lanseres i Europa mot slutten av 2020. Alle som er interessert kan melde seg på nyhetsbrevet og vil få muligheten til å forhåndsreserve ID.4 så snart løsningen er åpen.
Navnet plasserer bilen tydelig: 4-tallet indikerer at den nye modellen er et nytt tilskudd til ID.-familien etter ID.3 – bilen som åpnet det tredje hovedkapittelet i Volkswagens historie, etter Bobla og Golf. Forkortelsen ID. står for intelligent design, identitet og visjonære teknologier.
Generøse romforhold i «Open Space»
Det aerodynamisk finslipte eksteriøret til ID.4 er en perfekt innramming for den revolusjonerende MEB-arkitekturen: Fronten er kort, akselavstanden er lang, noe som gir suverene plassforhold innvendig. Fører og passasjerer i ID.4 tar plass i et luftig og lyst interiør, som kalles «Open Space».
I første omgang kommer ID.4 med bakhjulstrekk, men senere også som en kraftfull elektrisk firehjulstrekker. Høyvoltbatteriet er plassert under kupéen, noe som sikrer et lavt tyngdepunkt og en jevn vektfordeling mellom akslene.
Batteriet kan lades med trefaset vekselstrøm som standard (AC), og hurtiglades med likestrøm (DC). Avhengig av batteristørrelse vil rekkevidde på inntil 500 km være mulig.
Enkel betjening Cockpiten i ID.4 har en klar struktur, og betjenes nesten utelukkende med touch-funksjoner og intelligent, naturlig stemmestyring. Volkswagens første elektriske SUV vil ha et høyt nivå av sikkerhetsteknologier, og den vil være fullt tilkoplet til internett.
Bilen skal som ID.3 produseres i Zwickau-fabrikken, og blir karbonnøytral gjennom hele verdikjeden.
Også innen utvikling, testing og produksjon av battericeller har Volkswagen tatt viktige initiativ. Fra starten av 2021 bygges en batterifabrikk i Salzgitter med årlig kapasitet på 16 GWh. Produksjonsstart er planlagt i begynnelsen av 2024. Til dette prosjektet har Volkswagen opprettet et fellesforetak sammen med det svenske selskapet Northvolt.