24.09.2013
Hybrid lysmast setter ny standard
Nye miljøkrav tvinger frem nye løsninger. Satema er på banen og viser for første gang i Norden den hybride lysmasten Tower Light VT-Hybrid – som kombinerer elektrisk og dieseldrift.
– VT-Hybrid løser flere problemer, blant annet nattstøy og utslipp. Om dagen lades batteriene, utenfor eller under drift, om natten benyttes bare batterier. Dermed unngår man støy samtidig som man ikke slipper ut avgasser, forklarer salgssjef Per Arne Nielsen.
Han har stor tro på produktet. – Tower Light VT-Hybrid er godt egnet for bygge- og anleggsbransjen, verkstedindustrien, utendørs arenaer og konserter, sivilforsvaret og flyplasser samt at den egner seg til bruk ved ulykker. I tillegg til å være svært fleksibel i bruk er VT-Hybrid også økonomisk i drift. Vi snakker om potensielt flere tusen kroner spart per måned i forhold til en konvensjonell aggregatmast, hevder Nielsen.
Slik virker VT-Hybrid
Tower Light VT-Hybrid er en hybrid lysmast produsert i Italia. Produktet møter nye miljøkrav og er praktisk i bruk, økonomisk i drift og tilfredsstiller Satemas strenge krav til kvalitet og funksjonalitet.
På byggeplasser som ligger i nærheten til boligfelt, eller andre plasser der det er forskrifter som skal begrense støy om natten, drives lysmasten bare av batterier. LED-lampene har en kapasitet på syv timer når batteriet er fulladet. Etter syv timer lades batteriet ved å kople lysmasten til strømnettet. Hvis du glemte å lade batteriene på dagtid, vil VT-Hybrid likevel virke takket være dieselaggregatet som starter automatisk når batteriet går tomt.
Lys er viktig
– Belysning er viktig både for produktivitet og for å ivareta sikkerheten på for eksempelvis en byggeplass. I vårt land med så lang mørketid vil det i noen måneder av året også være behov for arbeidslys på dagtid, og da er VT-Hybrid den rette løsningen, understreker Nielsen.
VT-Hybrid under lupen
Den hybride lysmasten, VT-Hybrid, er utrustet med fire LED-lamper på hver 150W.
Maksimal høyde er ni meter og masteseksjonen kan roteres 340 grader. Det er hydraulisk heving/senking av lyskastere, og lysmasten har sertifisert vindstabilitet opptil 110 km/t. Batteripakkens driftstid er syv timer.
– VT-Hybrid løser flere problemer, blant annet nattstøy og utslipp. Om dagen lades batteriene, utenfor eller under drift, om natten benyttes bare batterier. Dermed unngår man støy samtidig som man ikke slipper ut avgasser, forklarer salgssjef Per Arne Nielsen.
Han har stor tro på produktet. – Tower Light VT-Hybrid er godt egnet for bygge- og anleggsbransjen, verkstedindustrien, utendørs arenaer og konserter, sivilforsvaret og flyplasser samt at den egner seg til bruk ved ulykker. I tillegg til å være svært fleksibel i bruk er VT-Hybrid også økonomisk i drift. Vi snakker om potensielt flere tusen kroner spart per måned i forhold til en konvensjonell aggregatmast, hevder Nielsen.
Slik virker VT-Hybrid
Tower Light VT-Hybrid er en hybrid lysmast produsert i Italia. Produktet møter nye miljøkrav og er praktisk i bruk, økonomisk i drift og tilfredsstiller Satemas strenge krav til kvalitet og funksjonalitet.
På byggeplasser som ligger i nærheten til boligfelt, eller andre plasser der det er forskrifter som skal begrense støy om natten, drives lysmasten bare av batterier. LED-lampene har en kapasitet på syv timer når batteriet er fulladet. Etter syv timer lades batteriet ved å kople lysmasten til strømnettet. Hvis du glemte å lade batteriene på dagtid, vil VT-Hybrid likevel virke takket være dieselaggregatet som starter automatisk når batteriet går tomt.
Lys er viktig
– Belysning er viktig både for produktivitet og for å ivareta sikkerheten på for eksempelvis en byggeplass. I vårt land med så lang mørketid vil det i noen måneder av året også være behov for arbeidslys på dagtid, og da er VT-Hybrid den rette løsningen, understreker Nielsen.
VT-Hybrid under lupen
Den hybride lysmasten, VT-Hybrid, er utrustet med fire LED-lamper på hver 150W.
Maksimal høyde er ni meter og masteseksjonen kan roteres 340 grader. Det er hydraulisk heving/senking av lyskastere, og lysmasten har sertifisert vindstabilitet opptil 110 km/t. Batteripakkens driftstid er syv timer.