Hjelper næringslivet å legge til rette for lading
Å kunne tilby lading for elbiler blir et stadig større konkurransefortrinn for næringslivet. Med en helt ny veileder vil Norsk elbilforening gjøre jobben enklere.
Hjelpen kommer i veilederen «Slik setter du opp ladestasjon for ansatte og kunder», som nå foreligger både på print og i nedlastbar utgave på Elbilforeningens prosjektside.
– Vi håper å inspirere flest mulig næringsdrivende til å ta i et tak for lading av elbiler og ladbare hybridbiler. Vi peker på hvilke tekniske løsninger som kan være aktuelle og tar ned noen myter om priser på strøm og utstyr. Et av målene er å fjerne barrierer som kan sinke utbyggingstempoet, sier Elbilforeningens prosjektleder for veilederen, Ståle Frydenlund.
Han understreker at sikker tilgang til lading er en av de mest kritiske faktorene for elbilister.
– I dag er det registrert 1652 ladestasjoner i Norge med tilsammen 6363 ladepunkter. Elbilforeningen jobber for at det skal bli mange flere i årene som kommer, sier Frydenlund.
Lading gir konkurransefortrinn
Elbilforeningen mener det er først når næringsaktører mobiliserer, at elbilister virkelig får trygghet for at elbilen kan brukes over lengre distanser.
– Vi håper mange flere arbeidsgivere vil få opp øynene for lading, og at næringsdrivende langs norske veier kjenner sin besøkelsestid. Å tilby lading er allerede et konkurransefortrinn, og det vil bare bli større i tiden framover. I veilederen forteller vi selvsagt også hvordan man kan ta betalt for lading dersom det er ønskelig, sier Frydenlund, som også legger stor vekt på denne viktige faktoren:
– Det er mye bedre å lade når man uansett skal stoppe enn å stoppe for å lade. I det siste tilfellet bør ladingen være raskest mulig, mens den kan ta lenger tid på steder der elbilister typisk oppholder seg lenge. Saktere lading er også langt billigere å realisere enn hurtiglading, noe vi selvsagt også ser nærmere på.
Flere gode casehistorier
Private initiativ, som altså gjerne kan være kommersielt motivert, bidrar også til at presset på offentlige investeringer til infrastruktur blir mindre.
– Vi presenterer flere gode caser i veilederen. Bensinstasjondriver og veikroeier Ole Bjarne Strømmen sier for eksempel rett ut at framtiden er elektrisk, og at næringsdrivende bare må hoppe i det. Han understreker også hvor gode kunder elbilister faktisk er. Slangeleverandøren TESS er et annet godt eksempel. De er i gang med storstilt utbygging av ladepunkt for kunder og ansatte, sier Frydenlund.
– Vi tror historiene kan være til stor inspirasjon for andre som har tenkt å sette i gang. I tiden framover vil vi samle flere slike historier på elbil.no til felles nytte og oppmuntring.