Meny
21.09.2015

Helnorsk utstilling skal kapre globalt designmarked

Funksjonalitet, minimalisme og nyskaping har blitt norsk designs kjennemerke. 

100% Norway-utstillingen åpner i London på torsdag, og er for første gang helnorsk.
   Tiden da norsk design var en godt bevart hemmelighet er forbi – forhåpentligvis for godt, ifølge næringsminister Monica Mæland. 
   – Om du sa «Norge» til for eksempel en brite for noen år siden, ville personen mest sannsynlig tenkt på fjord og fiske, kanskje olje. I dag vil nok mange også legge til god design og møbelikoner, sier Mæland.  
   Mellom 24. og 27. september stiller 33 norske designere – både unge og etablerte – ut sine arbeider på Old Truman Brewery ved Brick Lane i Øst-London. Den norske utstillingen er del av den internasjonale, anerkjente London Design Festival, og dette er 12. gang 100% Norway stilles ut i London. Utstillingen arrangeres av Utenriksdepartementet, den norske ambassaden i London og Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). I år er Norwegian Icons hentet inn som samarbeidspartner. 

100 prosent norsk 
 
– Det som er nytt i år er at alt er 100 prosent norsk: Inspirert av Norge, designet i Norge og laget i Norge, forteller seniorkurator Benedicte Sunde fra Norsk design- og arkitektursenter. Hun har i år kuratert utstillingen sammen med Peppe Trulsen fra Norwegian Icons. 
   – Vi tar med oss er en blanding av unge, lovende designere med oppsiktsvekkende prototyper, samt en rekke etablerte, prisvinnende designere. Det samme gjelder produsentene som er invitert med. Spennvidden går fra helt nyetablerte selskaper til virksomheter som har vært en viktig del av norsk formgivning i mange tiår. En rød tråd er funksjonalismen og minimalismen som er blitt norsk designs varemerke, sier Sunde. 

– Må tørre å satse 
 
Et spennende, nytt navn i norsk designbransje er nyutdannede Andreas Bergsaker (25) fra Oslo. Etter å ha deltatt som utstiller på interiørmessen Salone Satellite i Milan i vår er han allerede i dialog med fire internasjonale produsenter. Dessuten førte italiaturen til fast ansettelse i det danske designbyrået HAY. 
   – Du må tørre å satse litt for å synliggjøre ditt design og deg selv. Det er viktig å delta på arrangementer der du kan møte flere produsenter og knytte internasjonale kontakter. Derfor er jeg takknemlig for å få delta på 100% Norway i år, sier Bergsaker. 

Ikke bundet av tradisjon 
 
Kristine Bjaadal (35) fra Fyresdal i Telemark er noe av en veteran i 100% Norway-sammenheng. Produktdesigneren deltar på utstillingen for tredje gang, og mener det er helt nødvendig for ambisiøse norske designere å orientere seg utover landets grenser. 
   – Vi har lite ferdigvareindustri i Norge, og derfor er det viktig for norske designere å også lete etter produsenter internasjonalt. Nettopp mangelen på en nasjonal produksjonstradisjon er kanskje en styrke i internasjonal sammenheng fordi norske designere dermed står friere og er mindre bundet av rammer og konvensjoner, sier Bjaadal.  

Kilde: Pressenytt  


« Tilbake

 CMS by Makeweb.no