Harding med solid comeback i cruisemarkedet
Harding er tildelt rekordkontrakt på levering av innovative livbåter, tenderbåter og daviter til et stort cruiserederi.
Etter å ha vært ute av cruisesegmentet siden 2013 har livredningsgiganten Harding brukt timeouten til å revurdere forholdet til cruiseskipseiere og verft. Parallelt har selskapet redesignet kjerneproduktene sine for å møte de nyeste kravene fra industrien. De første leveransene vil gå til et ledende cruiserederi, som foreløpig ikke er navngitt.
- Ei fjær i hatten
– For å bli den valgte leverandøren til dette prestisjetunge prosjektet måtte vi vise at vi kunne komme opp med noe nytt, både til skipseiere og verftet, sier Styrk Bekkenes, administrerende direktør i Harding.
– Å få kontrakter med verfsledere er virkelig en fjær i hatten, legger han til.
Bekkenes understreker hvor viktige relasjonene mellom leverandører, verft og eiere er:
– Å overtale verftet om at vi hadde produkter som ville tilfredsstille de høye standardene til cruiserederiet, var vår første utfordring. Ved å vinne tilliten til dette ledende verftet stadfestet vi at vi var tilbake på rett spor i cruisesegmentet.
Trygghet gjennom design
Med sin nye og originale dobbeldekker-design, som tillater en rekordhøy passasjerkapasitet på 440 personer, byr Hardings cruiselivbåter på dobbelte fordeler.
– De nye livbåtene kan ikke bare evakuere flere mennesker, de er også enklere å borde og å stige av fordi hvert dekk har to innganger, sier Hallvard E. Skaare, Hardings salgsdirektør for cruisesegmentet.
Den nye designen krymper også vannlinjen, noe som sparer verdifull plass på skutesiden, og som gjør interiøret i livbåten romsligere.
– Komfortnivået er langt over dagens industristandard, forsikrer Skaare.
De nye livbåtene ser så bra ut at noen passasjerer kanskje vil ønske å ta seg en liten tur i en av dem. Den gode nyheten er at i Hardings like attraktive tenderbåter kan de nettopp det.
– Eierne av cruiseskip ønsker at passasjerene skal ta del i cruiseopplevelsene fra de setter foten om bord, og transport til og fra land er en del av den totale opplevelsen, sier Skaare.
Med air condition, romslige og komfortable seter og en ultramoderne design vil de nye tenderbåtene være en integrert del av et nytt cruisekonsept. Og Harding tar det hele et skritt videre.
Davitar fullfører konseptet
Til og med davitene som blir brukt til å låre og heve livbåtene og tenderbåtene, har gått gjennom en stor endring.
– Davitene som Harding leverer til offshoreindustrien, er helt lukket, slik at maskineri og elektronikk blir beskyttet mot vær og vind. Løsningen øker påliteligheten og tryggheten under bruk. Våre nye, lukkede daviter for cruiseindustrien har de samme fordelene, men oppfyller også et estetisk behov, påpeker Skaare.
De nye cruisedavitene er nemlig slanke og elegante og styrker – heller enn å skjemme – utseendet til skipet de blir installert på. Og mens det å tilfredsstille passasjerene er det ultimate målet til cruiserederne, gir de moderne davitene samtidig fordeler i form av mindre vedlikehold og enklere renhold – fordeler som eiere og operatører kan smile av fra land.
Utgjør så all denne samtidige innovasjonen en risiko?
– Vi har vært i den marine sikkerhetsbransjen siden 1928. Dette er innovasjon basert på velprøvd ingeniørkunst, forsikrer Styrk Bekkenes.