Har ansatt 78 sjåfører for å registrere trafikkflyt
EasyPark holder for øyeblikket på med et omfattende arbeid i Europa. Om kort tid vil selskapet lansere en tjeneste som enkelt skal hjelpe bilister med å finne ledige parkeringsplasser. For å utvikle algoritmen har selskapet ansatt over 300 sjåfører, hvorav 78 i Norge, som manuelt kjører rundt for å registrere trafikkflyt.
Undersøkelser viser at opptil 30 prosent av trafikken i sentrale deler av storbyer består av biler som leter etter parkeringsplass. Dette er et stort problem for både bilistene og for byene. For å redusere denne typen trafikk og for å gjøre livet enklere for stressede bilister utvikler EasyPark en løsning som skal hjelpe bilistene med raskere å finne parkeringsplass i nærheten av bestemmelsesstedet. Tjenesten forventes å være klar i løpet av 2017.
– I Norge er det ansatt 78 sjåfører som for øyeblikket kjører rundt for å registrere trafikkflyten i Trondheim, Oslo, Stavanger og Bergen, sier Ludvik Eide, som er markedsansvarlig i Easypark.
Avansert algoritme
Parking Guidance er en karttjeneste der en avansert algoritme regner frem til den raskeste veien til sjåførens destinasjon samtidig som den kartlegger sannsynligheten for ledige parkeringsplasser. På den måten blir det enklere å beregne reisetiden ettersom man ikke lenger trenger å tenke på hvor lang tid det tar å finne en parkeringsplass.
Dataanalytikere og matematikere
EasyPark har satt sammen et team av dataanalytikere og matematikere som lager spesialiserte algoritmer for å regne seg frem til hvor det finnes ledige parkeringsplasser og hvilken vei bilisten bør kjøre for å få en plass så nær destinasjonen som overhodet mulig. For å tilpasse tjenesten til de lokale omgivelsene kreves det manuelt arbeid. Det manuelle arbeidet går ut på å trene algoritmen gjennom å måle trafikkflyten. Det gjøres nå i 30 byer rundt om i Europa. For å gjøre dette har EasyPark ansatt 300 sjåfører. Sjåførene jobber10 timer i uken med å kjøre rundt i de ulike byene for å registrere trafikkdata via en spesialutviklet app.
Tids- og miljømessig gunstig
– Vi gjør det her helt uten at spesifikke sensorer eller annen maskinvare må installeres. Det kan spare skattebetalerne for massevis av penger, men viktigst av alt er at denne løsningen sparerføreren for tid og mindre irritasjon over saktekjørende trafikk. For miljøet betyr det samtidig mindre utslipp, sier Eide.