Hannover: vellykket ny start for CeBIT
CeBITs nye start var særdeles vellykket. For første gang satset arrangørene på et rent businesskonsept – et konsept som slo veldig godt an. Under årets CeBIT-messe ble det gjort konkrete IT-investeringer for rekordhøye 25 milliarder euro. Partnerlandet Storbritannia presenterte seg som en fascinerende IT-nasjon med høy innovasjonskraft. Representanter fra CeBIT-messen kunne melde om et innovativt, ungt, kreativt og et meget bra partnerland.
”Deutsche Messe” og CeBIT ville prøve noe nytt med et klart fokus på fagbesøkere og en tydelig businessprofil. Denne posisjoneringen ga seg tydelig utslag i besøksstrukturen: 92 prosent av de besøkende var profesjonelle fra IT-bransjen. Hver tredje kom fra øverste avdeling i den bedriften de representerte, og mer enn en firedel av CeBIT-gjestene kom fra utlandet.
Samtidig som CeBIT-messen ble avholdt, gikk også CeBIT Global Conferences av stabelen. Konferansen hadde så mange som 3000 deltakere, til tross for at det for første gang kostet penger å delta.
Mer enn 300 gründervirksomheter ga frisk pust til industrien og brakte med seg inspirasjon og kreative impulser på CeBIT. Særlig i CODE_n-Hall 16 merket de 50 nyoppstartede bedriftene en stor tilstrømning av besøkende.
Også programmet for ledere, det såkalte C-Level programmet, utviklet seg sterkt. Nok en gang viste det seg at gode beslutningstakere tiltrekker seg gode beslutningstakere. Mer enn 2000 administrerende direktører, daglige ledere og andre høyere sjefer var på CeBIT 2014.
Til sammen kom det mer enn 210 000 besøkende på messen. Med det nådde CeBIT-arrangørene 90 prosent av det endelige målet for samlet besøkstall. Det er et sterkt grunnlag som CeBIT kan bygge videre på.
CeBIT 2015 vil finne sted fra 16.–20. mars.