Hadde vært lettere å filme på månen
Det lille selskapet fra Bergen har redesignet den prestisjetunge Nyhetskanalen Al Arabiya som gikk på luften denne uken for over 25 millioner mennesker i Midtøsten.
Et så og si umulig prosjekt som blant annet gikk ut på å filme med drone i 13 land i en tid der drone ble forbudt og Corona epedemien stoppet verden.
Bombe i Baghdad, kidnappinger, og flere store utfordringer hører med i denne historien om det umulige prosjektet som ble skapt av det lille selskapet fra Bergen.
Bergensselskapet Myreze fortsetter det gode samarbeidet med den arabiske TV-kanalen Al Arabiya og har nå laget 13 identer for 13 ulike land. Tidligere har Myreze laget vignetten til The Morning Show for Al Arabiya, som har 60 millioner seere hver dag.
Konseptet går ut på at man med bruk av drone blir dratt på en reise gjennom de ulike landenes travle gater og ender opp med et stort bilde over byene. Med hjelp av ny teknologi kan man programmere dronene til å fly en rute som man i ettertid kan fly nøyaktig lik.
Ved bruk av denne teknologien har Myreze filmet ett skudd om dagen og ett skudd om natten. I postproduksjonen kan de da sette sammen begge videoene så man kan gå fra dag til natt eller omvendt helt sømløst – uten at man merker overganger eller klipping. Alt er filmet med hyperlapse og lang lukkertid, noe som gjør at man får en mer «travel» følelse og en opplevelse av å bli dratt gjennom en dag i en by på 10 sekunder.
Utfordringene lurte rundt hjørnet for det bergensbaserte selskapet da det viktigste oljeanlegget i Saudi-Arabia ble rammet av et droneangrep – bare dager etter at prosjektet var i boks. Myndighetene la da ned totalforbud mot bruk av drone. Prosjektet – som var ansett som ganske enkelt og greit – ble nå det mest avanserte og innviklede prosjektet hittil.
Det måtte nå søkes om tillatelse i alle landene det skulle spilles inn i, og alt måtte godkjennes fra øverste hold. I tillegg måtte militæret være til stede under opptak. Det var ikke lett å få til, men i kjent Myreze-stil er alle hindringer bare utfordringer som skal løses. Etter utallige telefoner og mailer, hjelp fra tolker og innleide produsenter og produksjonsselskaper i de 13 landene – så fikk de det til.
Litt om Myreze
Myreze er et gründerselskap med dyktige designerne og CG-artister som har fått mye oppmerksomhet for grafikken i prosjekter som Kinas månelanding, fotball-VM og tv-konseptet Lost in Time, produsert i samarbeid med TV Norge og the Future Group.
Også Epic Games, selskapet bak spillsuksessen Fortnite, har fått øynene opp for Myreze - særlig den nyvinnende bruken av Unreal Engine i live produksjoner - og når NAB 2019 gikk av stabelen i Las Vegas før påske var det med Epic og Myreze på samme scene.
- Myreze er et av de mest fremstidsrettede selskapene i broadcast. Deres ekspertise i virtuelle produksjoner skaper nye og spennende former for innhold, slik som konserten de holdt her på NAB 2019. De flytter stadig grensene og vi gleder oss til å se hva de gjør fremover, sier Andy Blondin, teknisk produksjonsleder i Epic Games.
Blant de som var tydelig imponert over det de fikk se var den arabiske verdens nest største nyhetskanal, Al Arabyia, som når 25 millioner seere og 5 millioner husholdninger i 16 land, fra Tyrkia i øst til Marokko i vest. De tok raskt kontakt og i forrige uke ble kontrakten med Myreze signert.
- Vi har beinhard konkurranse om å levere de mest fremtidsrettede TV-sendingene i vår region og med Myreze på laget har vi de beste forutsetningene. Vi er veldig fornøyde med å ha fått på plass et samarbeid som vil endre hverdagen for millioner av våre seere til det bedre, sier Fadi Radi, kreativ leder ved Alarabiya Network.
Dermed blir det grafikk fra Bergen som vil møte seere i Midt-Østen og sør i Middelhavet når de får sine nyheter de neste årene. Alt fra åpningsvideoer i programmene til visuelle elementer på nettsidene vil leveres av Myreze. Det åpner et nytt marked og gir en ny type synlighet for selskapet.
- Det er et privilegium å få jobbe med så mange spennende aktører internasjonalt, fra det kinesiske romfartsvesenet til Epic Games. Når vi nå får på plass dette samarbeidet med en stor nyhetskanal som Al Arabyia betyr at vårt arbeid vil gå på luften hver dag i mange år fremover. Dette er på mange måter større enn å bidra til en enkeltstående produksjon, sier CEO i Myreze, Bjørn Myhre.
Selskapet har stått for nytt design og utrykk for hele kanalen, animasjoner, studio, dronefilm og mye mer.
Se film: https://f.io/uChZaniz
Passord: MyrezeRebrand