Meny
03.11.2015

Gule Sider starter jakten på Norges beste firmanavn 2015

Konkurransen skal løfte fram norske bedrifter på lokalt og nasjonalt nivå.

I fjor så vi tydelig at håndverkerbedriftene var best representert, og til slutt var det en frisørsalong som stakk av med tittelen. Kanskje blir det en rørleggerbedrift, et snekkerfirma eller en elektriker som går til topps i år?

Konkurransen skal løfte fram norske bedrifter på lokalt og nasjonalt nivå. Det er Gule Sider som står bak kåringen, som arrangeres for andre år på rad. I fjor ble det avgitt mer enn 11 500 forslag, og over 100 bedrifter ble nominert. Vinneren av konkurransen blir valgt ut av en fagjury med forfatter og firmanavnekspert Roger Pihl i spissen.
    – Det var veldig moro å se den store oppslutningen i fjor. Spesielt hyggelig er det å se at folk engasjerer seg i så stor grad for bedrifter i sitt lokalområde. Det er tydelig at det ligger mye arbeid og stolthet bak mange firmanavn, og vi håper at minst like mange vil engasjere seg og stemme frem sine favoritter i år, sier Håvard Atle Skaug, redaktør for Gule Sider.

Typisk norsk
Små og mellomstore bedrifter er typisk for Norge, og mange tillater seg å være personlige, humoristiske eller tydelige på andre måter. Det gjelder definitivt for fjorårets vinner fra Nesbyen, «Sjå te å klypp de».  –Små og mellomstore bedrifter har som regel ikke store markedsbudsjetter. Da gjelder det å tenke smart ved valg av firmanavn, sier Pihl.
   Som mye annet er firmanavn preget av trender. For eksempel er store bokstaver midt i navnet eller meningsløse sammentrekninger typisk for 80-tallet. –Ta Svindal Mekaniske som ble forkortet til SVINMEK. Her ender man opp med navn helt uten mål og mening, og som i verste fall bare er forvirrende.
 
Så, hva er et godt firmanavn?
Ifølge Roger Pihl skal man være forsiktig med å kaste seg på svevende trender.
   – Det er vanskeligere å skifte ut et avdanket firmanavn enn jakka du kjøpte i fjor. Olav Thon har gått i den samme lua i årevis, og Thon Hotels var sikkert en idé det var lett å selge inn til Olav Thon, selv om navnet ikke er det mest kreative, påpeker Pihl.

Konkurransen varer frem til jul, og vinneren kåres over nyttår. Finn ut mer om «Norges beste firmanavn» på nettstedet http://www.bestefirmanavn.no

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no