Grilstad får ny logo og kutter 150 tonn plast
Grilstad får ny logo og leverer samtidig de mest solgte kjøttpåleggene i en emballasje som består av minst 2/3 resirkulert plast.
Med denne relanseringen erstatter Grilstad 150 tonn ny plast med resirkulert. – Blant de store spekematleverandørene i Norge er vi nå ledende på bærekraftig emballasje. Det er vi stolte av, sier konsernsjef Jørgen Nicolay Wiig i Grilstad AS.
– Vi vet at stadig flere forbrukere tar valg ut fra miljøhensyn. Mange vil gjerne velge den mest bærekraftige emballasjen. Når vi nå relanserer Grilstad-sortimentet med ny logo, har vi preget «2/3 RESIRKULERT» på baksiden av pakningene med resirkulert plast, forteller Wiig. Pakningene er også merket med et eget symbol: et grønt hjerte.
Wipak-samarbeid
Grilstad har samarbeidet med den internasjonale emballasjeprodusenten Wipak om utvikling av den nye emballasjen, som både beskytter produktet, holder matsvinnet nede og gir minst mulig miljøavtrykk. Grilstad er først i Norge til å ta i buk resirkulert plast fra Wipak, i første omgang i den flate emballasjen til de tre bestselgerne Jubelsalami, Gullsalami og Trønderfår.
Økt andel resirkulert plast reduserer utslipp og er et viktig ledd i EUs satsning på sirkulær økonomi. Økt bruk av gjenvunnet plast vil også bidra til at mer plast blir samlet inn og sortert. – Mye plastemballasje går til resirkulering, men for å ha en sirkulær økonomi må vi også ha økt etterspørsel etter den resirkulerte plasten. Dette er det flott at Grilstad gjør noe med, sier Kari-Lill Ljøstad i Grønt Punkt Norge, selskapet som sørger for finansiering og drift av returordningene for plastemballasje her i landet.
– I Grilstad tenker vi langsiktig og satser på kvalitet, innovasjon og produktutvikling. På de fire anleggene våre har vi allerede sluttet å bruke fossilt brensel. Og vi utvikler sunnere produkter med mindre salt og fett, sier konsernsjef Jørgen Wiig.
Matklokka på Grilstad gård
Samtidig med lanseringen av resirkulert emballasje får Grilstad ny logo. Mange som har levd noen år, vil nikke gjenkjennende til matklokka over navnet. Matklokka på Grilstad gård er tilbake etter at den forsvant fra logoen i 1994. – Den nye logoen illustrerer Grilstads forankring i både moderne og tradisjonelle verdier. For oss er nyskaping og bærekraft uløselig knyttet til skikkelig håndverk, sier konsernsjef Jørgen Nicolay Wiig.
– Den nye logoen er et stort sprang for Grilstad som merkevare – og en beslutning vi ikke har tatt lett på, sier Ragnar Johansen, marketing og innovasjonsdirektør i Grilstad. – Omfattende forbrukeranalyser viser at vi har mye å hente på å stå tydeligere fram i mengden med en mer distinkt Grilstad-identitet. Johansen forteller at den nye logoen vil prege både produkter, kommunikasjon og butikkaktiviteter i tida framover.
– Grilstad som merkevare har en historie med en rekke positive kvaliteter. Grilstad står for matkultur, solid håndverk og engasjement for den gode smaken. Dette er kvaliteter vi ønsket å formidle effektivt i den nye logoen, sier Morten Throndsen i Strømme Throndsen Design, byrået som har laget logoen.
Grilstad gård ligger like ved fabrikken, vest for Ranheim i Trondheim. Siden 1877 har gården vært i familien Jenssens eie, samme familie som etablerte spekepølsefabrikken Grilstad AS i 1957. Familien Jenssen er fortsatt majoritetseier.