Gjør datainnsamling enklere med RFID
Dagens dekk fra Continental er allerede smarte, og med systemet ContiConnect kan man overvåke for eksempel mønsterdybde og slitasje. I tillegg kan man bruke systemet RFID som er en chip som er en integrert del av dekket.
Mens ContiConnect er en aktiv sensor som limes på dekket, er RFID en passiv chip som er en integrert del av selve dekket. RFID står for Radio Frequency Identification, og blir en del av dekket sammen med en antenne. Chipen inneholder unik data for dekket, som brukeren av dekket, eier av flåten og forhandlere kan lese av.
Med RFID får man så
tilgang til informasjon som serienummer, merkenavn, dimensjon, felgkode,
EU-labels, og mye annen dekkdata, som vanligvis må avleses manuelt.
-Med RFID vil en
flåteeier for eksempel være sikker på at riktig dekk er montert på riktig felg,
at det riktige dekksettet blir levert til riktig kjøretøy, som kan være
tidkrevende å gjøre manuelt, sier Erik Eidem, salgssjef i Continental Dekk
Norge.
RFID leveres på en rekke
av Continentals dekk.
-Med RFID kan man enkelt
lese av dekket unike informasjon med en scanner når man måtte ønske gjennom
hele dekkets levetid, også i dekkets neste liv som et regummiert dekk. Dette
gir en unik oversikt over dekkenes reise på kundens kjøretøy, noe som er spesielt
viktig for de store flåtene for å ha kontroll over dekkforbruket, sier Erik
Lillefoss, produktspesialist lastebil hos Continental Dekk Norge, og
fortsetter:
-Vi tilbyr våre kunder
flåteinspeksjon av dekkene og utarbeider rapporter som viser dekkenes tilstand,
noe som gir kunden en unik oversikt over dekkene i bilparken. Denne
flåteinspeksjonen kan enten utføres av oss, eller av kunden selv og med RFID i
dekkene så slipper man å ligge under kjøretøyet for å lete frem f.eks.
serienummer på dekkene. Man skanner bare dekkene og så får man frem dekkets
unike informasjon.
Ved å benytte dekk med RFID kan man også følge dekket
i sitt neste liv som et regummiert dekk. Det betyr at kundene kan bruke de
nedslitte dekkene om igjen som regummierte dekk og dermed også kan dokumentere
en bærekraftig dekkløsning i bilparken.