Fullelektrisk båt skal frakte turister til Lysefjorden
Når turistene gjør sitt inntog til sommeren, er Rødnes nye elektriske hurtigbåt på plass i Stavanger Havn med ladeløsning fra Lyse.
Rygerdronningen. Foto: Rødne Fjord Cruise/Morten Sivertsen
– Dette er faktisk verdensrekord! Ingen elektrisk passasjerbåt går så langt og så fort, og i tillegg er det et klimatiltak med 270 000 liter diesel spart i året, sier Lars André Rødne, daglig leder i Rødne.
Den nye hurtigbåten bygges på verftet hos Brødrene Aa i Hyen.
Et tett og godt samarbeid er nøkkelen for at Rødne og Lyse har fått Enova-støtte til elektrisk hurtigbåt og ladeanlegg i Stavanger sentrum. Den nye hurtigbåten vil være lik søsterskipet «Rygerdronningen», men motoren vil være fullelektrisk. Allerede til våren vil den nye hurtigbåten være klar for å fjordcruise inn til storslått natur i Lysefjorden med Preikestolen, lydløst og med null utslipp.
Nybrottsarbeid
Infrastrukturen består av et ladeanlegg i Stavanger havn med lade- og batterikapasitet levert av Lyses datterselskap Smartly. Når hurtigbåten skal legge fra kai og frakte turister inn i Lysefjorden, blir det som å kjøre 40 Teslaer samtidig – så mye batterikapasitet kreves. Båten skal gå på Lysefjorden der Lyse produserer store mengder fornybar energi.
– Målet er å bygge ladeanlegg som skal kunne betjene alle fartøy med ladebehov. Vi bygger infrastruktur og ruster oss for fremtiden, og vi ønsker å bruke et konsept som også kan brukes i andre havner i Norge, sier Grethe Høiland, konserndirektør infrastruktur i Lyse.
Klimatiltak
Enova, Klima- og miljødepartementets selskap som bidrar til omlegging av energibruk- og produksjon, har vedtatt støtte til Rødnes nye elektriske hurtigbåt og Lyses tilhørende lade- og batterianlegg.
– Enova arbeider for omstillingen til lavutslippssamfunnet og det er derfor viktig å få ned utslippene innenfor transportsektoren. Dette prosjektet vil gi norsk maritim industri verdifull kompetanse i utvikling og uttesting av ny teknologi, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
Havnedirektør Merete Eik er også svært godt fornøyd med at Stavanger Havn skal huse en av verdens første og raskeste fullelektriske passasjerbåt og tilhørende ladeanlegg.