Meny
02.06.2020

Franske gravemaskinførere elsker tiltrotatorer

Engcons filial i Frankrike har hatt en fantastisk vekst de siste årene. 2019 var intet unntak – det franske datterselskapet passerte til og med årsmålet og havnet dermed på tredjeplass i Engcon-konsernet, bare slått av modne hovedmarkeder som Sverige og Finland.

Svenske Engcon er global produsent og verdensledende leverandør av tiltrotatorer og tilbehør til gravemaskiner. De siste årene har selskapet hatt fokus på internasjonal vekst, og utviklingen er positiv.
   Siden etableringen i Frankrike i 2002 har Engcon etablert seg som markedsleder på det franske markedet. Langsiktige investeringer bærer nå frukter. Flyttingen i 2015 til det nye landskontoret i Mennecy bidro til å forbedre virksomhetens forutsetninger for vekst, blant annet takket være de store lageret som rommer ca. 1500 reservedeler. Lagerkapasiteten gjør det mulig å betjene de franske kundene enda raskere – og det trengs. Etterspørselen etter tiltrotatorer øker kontinuerlig i Frankrike. I perioden 2015–2019 har omsetningen økt med 400 prosent.
   – Siden 2002 har vi jobbet målrettet for å etablere tiltrotatoren som fenomen, og i 2015 løsnet det. En rekke innovatører har forenklet spredningen av produktene, noe som viser seg i tallene for 2019. Det var kort sagt et utmerket år, drevet av en gunstig utvikling i markedet. Men vi slår oss ikke til ro med det. Vi går videre med den ambisiøse utviklingsplanen, sier Patrick Régnier, salgssjef i Engcons franske datterselskap.

Derfor elsker Frankrike tiltrotatoren
Suksessen i Frankrike skyldes flere faktorer. Den største styrken er at morselskapet, Engcon Group, er verdensledende i bransjen. Det gjør at de kan innføre store endringer og skape nye standarder i markedet. Basert på disse standardene kan det franske datterselskapet gi brukerne råd og veiledning i valget, som er basert på behov og type arbeid.
   En annen viktig styrke er muligheten til å selge et komplett system og ikke bare tiltrotatorer. Kundene har forstått de positive effektene som Engcons store utvalg av produkter gir (når de brukes) sammen.
   – Lanseringen av det automatiske hurtigkoblingssystemet, EC-Oil, som standard, ga oss virkelig vind i seilene. Franskmennene liker tilbudet, og det har bidratt sterkt til den økte omsetningen, sier Patrick Régnier.

En demo sier mer enn 1000 ord

Engcons slagord på det franske markedet er «En demo sier mer enn 1000 ord». Og for å leve som man lærer, har selskapet investert i en lastebil og en minigraver, slik at engcons egne medarbeidere kan reise rundt i Frankrike og demonstrere Engcons produkter. Formålet er at sluttbrukere skal oppdage alle fordelene som Engcons produkter gir for gravearbeidet: sikkerhet, effektivisering og lønnsomhet.
Engcons franske team, som i mars 2020 består av åtte personer, vil vokse ytterligere i løpet av året for å dekke kundenes behov og etterspørsel, noe som forventes å bidra til ytterligere vekst. Vi vil også inngå avtaler med flere servicepartnere for komme nærmere kundene.
   – Vi må ha en sterk tilstedeværelse ute i felten for å kunne betjene eksisterende kunder og samtidig lokke til oss nye. Vi vil bli Engcon-konsernets største datterselskap innen fem år, og tiltrotatoren skal være like selvsagt i Frankrike som den er i de nordiske landene. Nå gjenstår det å se hvordan den pågående koronapandemien vil påvirke gravebransjen i verden (men også her i Frankrike). Jeg håper vi kommer oss gjennom dette raskt, ikke minst med tanke på folks helse og velvære, sier Patrick Régnier.
   Engcon fortsetter å vokse globalt. Vi vil nå satse ytterligere i Nord-Amerika og Asia (+ Australia) samt i vekstmarkeder i Europa.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no