Fransk «Dreamliner» skal erobre verden
Frankrike har tatt opp kampen med Boeings Dreamliner. Airbus 350 står klar til å erobre verden. Finnair er det første europeiske selskapet som tar i bruk denne franske innovasjonen på sine langdistanseruter til Asia. Også andre flyselskaper har meldt sin interesse, og hele 800 fly er i bestilling. Og hva er så spesielt med flyet? Tre stikkord har vært med på å styre utviklingen av Airbus 350: drivstofforbruk, kostnadseffektivitet og passasjerkomfort. Dette er sannsynligvis de viktigste konkurransemidlene i internasjonal luftfart i årene som kommer. Drivstofforbruket må kuttes både av hensyn til miljøet og flyselskapenes driftsbudsjett som presses mer og mer som følge av økt konkurranse. Flyene må dessuten konstrueres slik at kostnadene gjennom hele flyets levetid blir lavest mulig. Det er ikke bare snakk om at produksjonskostnadene skal holdes nede slik at flyselskapene skal ha råd til å investere i disse flyene. Det er også viktig at drifts- og vedlikeholdskostnadene er lavest mulig. Samtidig må selskapene ta høyde for at passasjerene blir mer og mer kresne i tillegg til at de reiser stadig lenger. Da må det legges til rette for at flyreisen blir mest mulig behagelig. Det er alt dette Airbus har hatt som mål å oppnå under konstruksjonen av det nye flyet – og som de ser ut til å ha lykkes med. Airbus 350 er ingeniørkunst på sitt aller beste, der både Tyskland, Spania og Storbritannia har bidratt i tillegg til Frankrike. Vi har en artikkel om flyet i seksjonen for transport og logistikk. Vi håper at du som leser, og kanskje også som flypassasjer, finner stoffet interessant.