Meny
01.11.2012

Fra konsept til virtuell realitet

Nissan Juke-R produksjonsversjon nr. 001 har kjørt ut av pit-garasjen – både i den virkelige og den virtuelle verdenen.
Den første supereksklusive Juke-R for bruk på vei er bygd og testet, mens den spennende Nissan-bilen er digitalt gjenskapt og gjort tilgjengelig for millioner. Sammen med den flotte nye Juke NISMO skal Juke-R være stjernen i det nye Gameloft Asphalt 7: Heat racing-spillet.

Gameloft er en ledende global utgiver av digitale spill, som har inngått partnerskap med Nissan for å gi fansen sjansen til å kjøre det hotteste medlemmet i Juke-familien på iOS og Android smarttelefoner og nettbrett. Fra Paris til Rio, Asphalt 7: Heat gir førerne muligheten til å konkurrere i nådeløse løp.

Juke NISMO
Juke NISMO har det samme ytelses-DNAet som i Nissans konkurransebiler og vil introdusere Nissan Motorsport i det europeiske modellutvalget i 2013. Den blir drevet av en 200 hk sterk versjon av Nissans DIG-T bensinmotor.

Dynamiske forbedringer og en topputstyrt NISMO-trimmet kupé betyr at Juke NISMO vil tilby større spenning for føreren, uansett om hun/han kjører virtuelt eller i virkeligheten.

Juke-R
Historien om Juke-R begynte da den ble avduket for første gang som et enkeltstående konsept i januar 2012 i Dubai. Det ”ustyrlige barnet” i Nissans modellutvalg ble snart en billegende i seg selv, selv om den aldri var tenkt å skulle bli virkelig og komme i produksjon.

Med de modifiserte understrekingene av en GT-R under et muskuløst, redesignet Juke-karosseri er Juke-R blitt helt ulik alt annet. Juke-R ble en YouTube-sensasjon og bilens fan-gruppe vokste enormt – mer enn 5 millioner vissninger av Juke-R videoene er registrert så langt.

Og så begynte historien om produksjonsversjonen. Darren Cox, Brand Director Nissan i Europa, forklarer: – Folk elsket Juke-R i Dubai – vi fikk tilbud på det originale konseptet på gaten. Vi kunne ikke skuffe slike dedikerte fans, så med tre reelle tilbud på bordet lovte vi å bygge et begrenset antall Juke-R.

Design og tekniske innovasjoner
Utviklingsarbeidet startet med å omdanne et enkeltstående konsept til en modell som kunne produseres og selges. Juke-R bygges av den ledende motorsportaktøren RML med råd fra Nissan Technical Centre Europe (NTC-E) og benytter seg av drivlinjen og hjulopphenget fra superbilen Nissan GT-R sammen med et veltebur etter FIA-spesifikasjoner.

Takket være ekspertisen til Nissan Technical Centre Europe er produksjonsversjonen enda sterkere enn konseptet og yter 545 hk fra sin avanserte 3,8 liters motor med dobbeltturbo.    

Spennende ytelser garanteres der 0–100 km/t er beregnet til bare 3,0 sekunder, og toppfarten er beregnet til 275 km/t.

I tillegg til disse tekniske forbedringene har Juke-R nr.001 også nytt utseende takket være innspill fra ekspertene ved Nissan Design Europe i London.

NDEs digitale teamleder, Darryl Scriven, sier: – Støtfangerne og dørtersklene på Juke-R ble tegnet om, noe som vanligvis er en lang prosess, og som krever fullskalamodeller i leire. Men vi klarte å forkorte utviklingstiden ved å bruke fullskalavisning med vår nye 3D-prosjektor og ”power wall” og dermed ha en heldigital prosess samtidig som vi utviklet en virkelig kvalitetsfinish verdig en superbil som Juke-R.

Kjør Juke-R og Juke NISMO
Juke-R nr.001 er nå på vei til den første kunden, mens produksjonen av nr.002 er godt i gang. Den nøyaktige prisen vil avhenge av utstyrsspesifikasjonene som er satt opp av hver enkelt kjøper, men prisen for Juke-R starter på 500 000 euro.

Mens bare en håndfull førere noensinne vil få plassen bak rattet i det eksklusive flaggskipet i Juke-serien, er den spennende føreropplevelsen mye mer tilgjengelig gjennom Juke NISMO, som kommer for salg i hele Europa tidlig i 2013 og som inneholder bedre dynamikk, ytelse og design.

Asphalt 7: Heat vil bli tilgjengelig for nedlasting før utgangen av året fra både Apple Store og Google Play for bare 0,79 euro.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no