Første tilhengerdekk fra Michelin tilpasset for dekktrykkontroll
Michelin lanserer nå Michelin Cargo XBib High Flotation tire, det første Michelin Ultraflex tilhengerdekk tilpasset dekktrykkontroll (CTIS - Central Tyre Inflation System).
I dagens jordbruk er høyteknologiske tilhengere, gjødselsvogner og
lastevogner viktige verktøy. De nyeste generasjonene av to- og treakslede
tilhengere kan være verdt opptil 2,5 millioner kroner og utstyres med CTIS for
fjæring, bremser og dekk slik at dekktrykket kan tilpasses last og bruksområde.
Fordeler med CTIS
CTIS har flere fordeler: Dekktrykket er tilpasset grunnforholdene der
arbeidet skal utføres. Det er mer skånsomt mot bakken og reduserer
drivstofforbruket. Arbeidet kan gjennomføres med optimal hastighet, og dekket
har lengre levetid.
Det nye Michelin Cargo XBib
High Flotation-dekket oppfyller alle disse kravene ifølge produsenten.
Ultraflex-stammen gjør det mulig å optimalisere ytelsene. Dersom tilhengeren er
utstyrt med CTIS, kan man justere lufttrykket fra 0,8 bar for kjøring ute på
jordene og opp til 4 bar for å kjøre på landevei. Uten slikt utstyr har Michelin
Cargo XBib High Flotation-dekket et gjennomsnittlig lufttrykk på 2,5–3 bar,
mens konkurrentene trenger et lufttrykk på 4 eller 5 bar.
Michelin Ultraflex Technology
Takket være Michelin Ultraflex Technology er Michelins fotavtrykk 17
prosent større enn konkurrentenes for dekk med et lufttrykk på 2 bar og 37
prosent større fotavtrykk ved et lufttrykk på 4 bar. Det betyr at det både gir
bedre trekkraft og mindre jordpakking.
Michelin-dekkets avrundete skuldre er mer skånsomme mot vegetasjonen og tilbyr
bedre motstand mot slitasje. Dekkmønsteret med vinklede mønsterklosser, uten
rotasjonsretning, gir godt grep i skråninger, samtidig som de sørger for at
dekkene slites jevnt for lavere rullemotstand og økt levetid. Den langsgående
midtseksjonen gir god slitestyrke, og takket være en ny gummiblanding forlenges
dekkmønsterets levetid med ti prosent sammenlignet med forrige generasjon. Stor
avstand mellom skuldrenes riller og evakueringskanaler øker dekkets evne til å
rense seg for jord og leire. Det nye dekkmønsteret renser dekket for leire tre
ganger raskere enn forrige generasjon Michelin Cargo XBib-dekk.
Michelinm Cargo XBib High
Flotation ble introdusert i sommer som originalutstyr og vil være tilgjengelig
på ettermarkedet i begynnelsen av 2015.
Kilde: cision.com