Første Volkswagen ID.3 1ST på testtur i Norge
Den 7. juli 2020 kjørte Ulf Tore Hekneby fra Oslo til Trondheim med Volkswagen ID.3 1ST. Hans melding til alle som venter på bilen er klar: – Det er bare å glede seg!
Det første eksemplaret av Volkswagen ID.3 1ST er kjørt på norske veier, med Ulf Tore Hekneby bak rattet.
– Bilen har personlighet. Den våkner til liv når du nærmer deg den, du setter deg inn, så er den er klar til å kjøre. Betjeningen er intuitiv, med norske menyer som forklarer hva du kan gjøre. Den er veldig lett å bli kjent med. Og stemmestyringen på norsk fungerer, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller.
Det første eksemplaret av ID.3 1ST i Norge er en forseriebil for intern testing. Den kan derfor ikke vises fram for publikum eller prøves av andre enn Volkswagens medarbeidere. Men siden dette er den viktigste lanseringen for Volkswagen siden Golf tok opp arven etter Bobla i 1974, har både fabrikken og den norske importøren jobbet intensivt for å få til en tidlig testtur på norske veier.
Delaktig i utviklingen
– Vi har vært delaktige underveis i prosessen med å utvikle ID.3, på en helt annen måte enn noen gang tidligere. Vi har levert 50 000 elbiler siden 2013, og er derfor det viktigste elbilmarkedet for Volkswagen. Å få lov til å være med å påvirke morgendagens bil har vært inspirerende, det er nesten så jeg må klype meg i armen når jeg nå kjører det første eksemplaret i Norge, sier Hekneby.
Siden salget åpnet den 17. juni har flere tusen nordmenn allerede signert kjøpekontrakt på ID.3 1ST.
– Responsen har vært stor, og entusiasmen som møter meg når jeg nå kjører på testtur rundt til noen utvalgte forhandlere lover veldig godt for fortsettelsen, sier Hekneby.
Sportslig og komfortabel
Førsteinntrykket av bilen gir også grunn for alle som venter på ID.3 1ST til å glede seg:
– Bilen virker veldig kontant og sportslig på veien, den har ytelser i GTE-klassen. Samtidig virker den som en større bil enn det den er, nesten litt som en SUV. Du sitter nemlig høyt, har god oversikt, og fjæringskomforten er meget god. Ikke minst så er den vært stillegående, kommenterer Hekneby.
Selv om dette ikke er en ferdig produksjonsmodell, gir også den neste generasjonen av assistentsystemer som lanseres i ID.3 en god opplevelse på veien:
– Den adaptive cruisekontrollen er helt nydelig: Den leser fartsgrensene, og justerer farten deretter, helt sømløst. Og filholderassistenten er den beste jeg har prøvd – den er nettopp det den skal være: En assistent som jobber sammen med deg, den ødelegger på ingen måte kjøreopplevelsen.
Rekkevidde og ladehastighet
Volkswagen ID.3 1ST har en rekkevidde på opptil 420 km (WLTP), og kan lades med 100 kW lynlading. I praksis gjør dette en tur fra Oslo til Trondheim på 500 km til en behagelig opplevelse:
– Det er godt å se at rekkevidden er så bra. Det var null problem å nå fram til Dombås, med variert kjøring, og en hel del på motorvei. Etter en halvtimes ladestopp var det bare å fortsette videre med full trygghet om å nå Trondheim med god komfort, sier Hekneby.
Tross kraftige regnbyger og bare 2,5 grader over Dovrefjell, lå energiforbruket på turen til Trondheim på 14 kWh/ 100 km.
– ID.3 1ST leverer virkelig, det er bare å glede seg, avslutter Ulf Tore Hekneby.