Første Digitale KirkeVert lansert i Sverige av Procon Digital
Den 25. september ble Sveriges første Digitale KirkeVert offisielt innviet på kirkebakken ved Turinge kyrka. Den innovative løsningen er utviklet og levert av norske Procon Digital, og tilbyr publikum en rekke nyttige funksjoner.
Den Digitale KirkeVerten gir besøkende muligheten til å finne informasjon om kirken, få tilgang til kommende kulturaktiviteter, og enkelt finne frem til ønsket gravplass. Løsningen representerer et viktig skritt mot digitalisering og tilgjengeliggjøring av kirkelige tjenester i Sverige.
Offisiell åpning av Procon
Digital KirkeVert i Turinge kyrka i Sverige foretatt av kyrkoherde Patrik
Ingemansson (t.v.) og Jörgen Lundin fra Sverigekontoret til Procon Digital.
Mange leter på gravplasser
Procon Digital har lenge
vært en pioner innen digitale selvbetjeningsløsninger for ulike sektorer, og
lanseringen av den Digitale KirkeVerten er et resultat av selskapets
kontinuerlige innovasjon.
Tor-Arne Lie Jensen,
administrerende direktør i Procon Digital, forteller at idéen til den Digitale
KirkeVerten kom etter en personlig opplevelse i 2012. “Jeg brukte to timer på å
finne en familiegrav på Oslos største kirkegård, og måtte til slutt slå på
lyset på mobilen for å finne den. Det var da jeg innså behovet for en digital
løsning som kunne hjelpe folk med å finne frem på kirkegårder og samtidig tilby
informasjon om kirken og dens aktiviteter,” sier Jensen.
Den første Digitale
KirkeVerten ble levert til Skedsmo kirke på Skedsmokorset nord for Oslo, og har
siden blitt en viktig ressurs for besøkende.
Adm.dir. Tor-Arne Lie
Jensen i Procon Digital holder tale ved avdukingen i Turinge.
Kirkens nye digitale medarbeider
Pastor Patrik Ingemansson
ved Turinge kirke gleder seg til den nye teknologien. "Procon Digital
KirkeVert vil gjøre det mye enklere for våre besøkende å raskt få den
informasjonen de trenger, uansett når de kommer til kirken. Det forbedrer
tilgjengeligheten og gjør at flere kan ta del i aktivitetene våre, også de som
kan synes det er vanskelig å besøke oss i ordinær åpningstid. I tillegg hjelper
det oss å bevare og formidle kunnskap om Kirkens historie og lokale tradisjoner
på en måte som er både moderne og bærekraftig. Vi reduserer også
miljøpåvirkningen vår ved å digitalisere mye av informasjonsmaterialet som
tidligere ble trykt."
Den Digitale KirkeVerten
tilbyr en rekke funksjoner som gjør besøket til kirken mer informativt og
engasjerende.
Turinge kyrka sin nye
digitale medarbeider viser effektivt veien frem til riktig gravplass på det
digitale kartet.
Den Digitale
KirkeVerten er designet for å være brukervennlig og tilgjengelig for alle
døgnet rundt. Procon Digital KirkeVert fungerer som menighetens nye digitale
medarbeider og tilbyr besøkende flere verdifulle tjenester via en interaktiv
skjerm. Besøkende kan enkelt søke etter de gravlagte, ta del i menighetens
historie, bestille gravstell, gudstjenester, få informasjon om lokale busstider
og holde seg oppdatert på kommende aktiviteter i menigheten som dåp,
konfirmasjon og bryllup.
Det var mange fremmøtte
ved den offisielle avdukingen av Procon Digital KirkeVert ved Turinge kyrka i
Sverige
Betydelige utviklingsplaner
Procon Digital, som i år
ble del av det europeiske IT-konsernet Lyvia Group, har flere spennende
utviklingsplaner, og håper å kunne rulle ut selskapets digitale kirkeverter til
flere kirker og kirkegårder i Norge, Sverige og resten av Skandinavia. “Dette
er bare begynnelsen,” sier Sverigesjef Jörgen Lundin i Procon Digital. “Vi ser
et stort potensial for denne løsningen i Sverige, og jobber allerede med flere
andre kirker for å implementere den Digitale KirkeVerten.” Procon Digitals
løsninger brukes daglig av mange tusen mennesker innen bl.a. kommuner, banker,
helsevesen og næringslivet i tillegg til å være plassert utenfor kirker.
Selskapet planlegger også å utvide funksjonaliteten til den Digitale KirkeVerten med nye funksjoner og oppdateringer basert på tilbakemeldinger fra brukerne. “Vi ønsker å gjøre denne løsningen så nyttig og brukervennlig som mulig, og vi er alltid ivrige etter å lytte til hva brukerne har å si,” legger Jensen til.